- Watje18 juni 2017 om 15:21
[blockquote]BBCode you used is not allowed.[/blockquote]
Mijn dochter (34) drinkt regelmatig alcohol. Dat variëert van 1 1/2 lt. wijn per avond, heel soms “maar” 2 glazen (inh. 275 ml) en nog meer heel soms 1 of 2 avonden niets. Ze zegt, dat ze er geen last van heeft en dat ik niet zo moet zeuren, want ik ben maar een watje. Gisterenavond ge-BBQ-t, zij moe en begint meteen aan zo’n grote bel chardonnay. Nou….één. Ik heb ze niet geteld, maar tot 4 à 5 heb ik meegekregen. Halverwege de nacht moet ik naar toilet……Doe de douchedeur open en…….alles, toilet, muur, vloer, bad, echt alles zat onder het braaksel, zo smerig. Ben naar beneden naar toilet geweest en heb het, totaal tegen mijn principes in, NIET schoongemaakt. Zij staat op, loopt naar toilet en luid en duidelijk:” wat is híér gebeurt?” Ze weet er dus niets meer van. Sterker nog, ik kreeg de schuld, maar daar bond ze snel op in.
Heeft ze een black-out gehad door al die alcohol? Ze weet het ècht niet meer. Ik maakte me al zorgen en dat is nu door dit alleen maar erger geworden, of stel ik me aan en ben ik echt een watje?
9 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 juni 2017 om 16:36Ze was gewoon straal bezopen….en is alcohollist. Iets anders kan ik er helaas echt niet over zeggen. Je stelt je niet aan en bent geen watje.
ReagerenWatje18 juni 2017 om 17:11Catootje19 juni 2017 om 08:39Naast het kortetermijneffect zijn er bij alcoholgebruik c/q. -misbruik ook langetermijneffecten, zoals versterkte uitscheiding van allerlei voedingsstoffen en ontregeling van de bloedsuikerspiegel. Belangrijkste zijn misschien wel de onderliggende problemen. Ik begrijp dat ze ook nog thuis woont of is het een tijdelijke situatie? Lijkt me ook geen gezonde situatie. Het kan, net als de alcoholverslaving, een afhankelijkheidsrelatie zijn.
ReagerenWatje19 juni 2017 om 10:27Klopt, Catootje, ze woont idd nog thuis en dit is een zeer ongezonde situatie, maar ze zegt dat er vanuit haar eigen bedrijfje nog te weinig geld is om het huis uit te gaan. Maar…..er is ook een tijd geweest, dat ze veel geld vediende en toch thuis is blijven wonen. Zelf denk ik dat het te maken heeft met dat het wel makkelijk en goedkoop is zo. Ze betaalt slechts € 155. Daar zijn zeer regelmatig discussies cq ruzies over, waarbij ik altijd het onderspit delf, want als ze niet betaalt, ik kan het niet uit haar portemonnee halen……
ReagerenJohn (moderator)
19 juni 2017 om 11:18Misschien moet je je meerderjarige dochter maar eens “helpen” door duidelijk regels en afspraken te maken. Ze krijgt het zo wat te makkelijk gemaakt…
ReagerenWatje19 juni 2017 om 11:33Ja, Tandor, ik ben op veel vlakken al bezig. O.a. gesprekken met huisarts, psycholoog en psychiater (waar ik overigens al heel lang onder behandeling ben), maar uiteindelijk blijft er maar 1 optie over en die vind ik nogal heftig. Zij zeggen :spullen op straat,zij op straat, desnoods politie erbij, sloten veranderen, maar dan….dan ben ik haar kwijt èn mijn zoon erbij, want die is voor een groot deel ook op haar hand. Dit is een heel lastige situatie, waar ik maar moeilijk raad mee weet.
ReagerenJohn (moderator)
19 juni 2017 om 11:48Het is een lastige zaak. Dat kan ik heel goed begrijpen, maar je kunt je kunt je ook niet eindeloos laten uitbuiten en gebruiken door je kind(eren). Je zult toch duidelijke grenzen moeten aangeven.
Ik wil ook wel bij je komen wonen voor € 155,00 per maand die ik in principe toch niet hoef te betalen ( jij geeft toch toe) en heb dan vrije kost en inwoning….
Kom op zeg… ze is 34 jaar. Bij alle moederliefde: er zijn toch echt wel grenzen.
ReagerenWatje19 juni 2017 om 12:04Je hebt helemaal gelijk, Tandor. Ik ben echt al heel lang bezig met grenzen stellen en daar niet overheen laten gaan. Moeilijk is, dat ze steeds de grens opzoekt, net als met haar alcoholgebruik, het begint met 1 glas per dag, een week later zijn het er 2 enz. En als ze er niet meer uitkomt of voelt dat mijn grens bereikt is, kan er ineens wel e.e.a. (Tijdelijk) veranderen, in de vorm dan “aardig” zijn. Zelf ben ik borderliner, wat het voor haar, maar zeker ook niet voor mij makkelijk maakt, en, dat is niet aardig van mij, maar ook dáár maakt ze misbruik van. En waar het de alcohol betreft, hakt -ie er stevig in. Mijn vader was ook alcoholist, en mijn broer (denk ik ook, met 3 kratjes bier in de week) hetzelfde. Dat is ook, waarom ik zo moeilijk kan omgaan met haar drankgebruik.
ReagerenJohn (moderator)
19 juni 2017 om 12:11Soms moet je toch echt knopen doorhakken….
Reageren