- Martin12 november 2009 om 16:29
Hallo,
5 weken geleden hoorde ik ineens iets minder ’s avonds. Toen ben ik in de douche gegaan en heb ik geprobeerd mijn oor uit te spijten met de douchestraal, dit lukte niet. Ik ben toen maar vroeg naar bed toegegaan en hopen dat het de volgende ochtend over was. Midden in de nacht werd ik wakker en alles draaide rond, net alsof je 2 kratten bier op hebt in ’n paar uutjes tijd. Snel naar de wc toegerent en overgeven. Dit overgeven dmv van het duizelig bleef 2 dagen lang. Ook hoorde ik sinds dat ik wakker werd midden in de nacht HELEMAAL niks meer.
De huisarts werd geraadpleegt en kreeg te horen dat het maar ’n virus was en dat het snel over zou moeten gaan. Na de 2 dagen was ik nog steeds duizelig en kon ik amper rechtlopen. Toen het na ’n week nog niet over was ben ik naar de huisarts geweest. Die zei dat het niet zoveel bijzonders was en ik kreeg neusspray mee voor mijn oor en stomen/dampen zou eventueel ook helpen. Nu heb ik beide gedaan, neussprayen 2 weken (met ’n week pauze er tussendoor) en dampen om de dag.
Toen dit na 2 weken(dus in totaal 4 weken ziek) nog niet over was ging ik weer langs bij de huisarts. Dit keer een andere en die vertrouwde mijn oor niet dus werd ik doorgestuurd naar een KNO-arts.
Daar konden we gelukkig snel terecht. Ik kreeg een gehoortest waaruit bleek dat ik vrijwel niets hoorde in mijn linker oor. De KNO arts heeft heel even in mijn oor gekeken en voor de rest niets gedaan. Hij testte nog even de gehoortest door keihard te schreeuwen terwijl hij m’n rechteroor afleidde met een lawaai ding in dat oor. Ik hoorde niets via links. Heel raar is dat als ik mijn vinger in mijn oor stop ik wel iets hoor en als ik mijn oortjes op zijn hardst zet dan hoor ik de diepe bass in mijn oor.
Maarja ik vroeg dus aan de KNO arts ofdat dit permanent was of niet? Ik; dat kan toch niet zomaar? Hij; Als iets dood is kan het niet meer levend worden. Ik was hier helemaal kapot van natuurlijk. De vraag bleef nu nog wel wat dit veroorzaakt had, dus kreeg ik een MRI scan, 3 weken later! Na 3 weken in onzekerheid gezeten te hebben heb ik vandaag de MRI scan gehad.
Ondertussen is er niet veel verandert.De duizeligheid is bijna helemaal weg terwijl ik nog steeds helemaal niks hoor. Als ik met mijn vinger in m’n linker oor ga dan haal ik er schilfers mee eruit, dit vind ik erg raar.
Ik ben heel erg bang dat ik de rest van mijn leven niet meer van muziek kan genieten, ben er helemaal kapot van! Muziek is mijn leven.Mijn vraag is nu dus; hoe kan die KNO arts weten dat ik voor de rest van mijn leven niks meer kan horen? En wat zou dit eventueel kunnen veroorzaken?
Samenvatting:
16 jaar
2 dagen onwijs ziek, overgeven + duizelig
99% compleet doof in linker oor
6 weken verder, minder duizelig, nog steeds doof
witte schilfers uit linker oorMartijn
5 reactiesReagerenAnoniem18 november 2009 om 20:26Eigenlijk is het beter te spreken van plotseling gehoorsverlies, omdat met doofheid strikt genomen volledig verlies van het gehoor wordt bedoeld. “Plotselinge doofheid” kan echter ook een gedeeltelijk verlies van het gehoor betekenen. Aangezien in de praktijk meestal gesproken wordt van plotselinge doofheid, ook bij gedeeltelijke uitval van het gehoor, zal deze benaming in de tekst worden gebruikt.
Iedereen, van jong tot oud, kan door plotselinge doofheid worden getroffen. In Nederland komt éénzijdige plotselinge doofheid jaarlijks bij ongeveer 8 op de 100.000 mensen voor.Bij plotselinge doofheid verslechtert het gehoor in korte tijd. Het gehoorverlies ontstaat meestal binnen enkele seconden tot minuten. Soms wordt het gehoorverlies bij het opstaan bemerkt en is het blijkbaar tijdens de slaap ontstaan. Het geluid klinkt ineens doffer, blikkeriger, vervormd of voorzien van een echo. Soms hoort het oor helemaal niets meer. Meestal treedt het gehoorverlies aan één oor op; zeer zelden zijn beide oren aangedaan. Als het gehoorverlies aan één oor optreedt, verdwijnt bovendien het vermogen om richting te horen.
Meestal treedt bij de gehoorvermindering ook oorsuizen op. Eigenlijk is de benaming “oorsuizen” niet altijd juist: het geluid is lang niet altijd suizend van karakter maar kan ook brommend, dreunend of fluitend zijn.
Een stoornis in het evenwicht treedt bij ongeveer een derde van de gevallen van plotselinge doofheid op. De ernst van de evenwichtsstoornis kan variëren van een wat licht gevoel in het hoofd of enige onzekerheid ter been tot een hevige draaiduizeligheid met de neiging tot omvallen. Een ernstige evenwichtsstoornis gaat vaak gepaard met misselijkheid en braken.
Veel patiënten ervaren een drukgevoel of een vol, verstopt gevoel in of rond het aangedane oor.Lees verder: KNO, plotselinge doofheid
Reageren
http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/plotselinge_doofheidAnoniem18 november 2009 om 20:27Anoniem3 oktober 2010 om 09:42Lees ook:
Diagnose plotseling doof
http://www.dokter.nl/forum/Keel-neus-oren/62156-Diagnose-PLOTS-DOOF-Tijd-dringt.-Hoe-beschadiging-stoppen.htmlOor tijdelijk doof
http://www.dokter.nl/forum/Keel-neus-oren/63461-Oor-tijdelijk-doof.htmlHelp, ik word doof
Reageren
http://www.dokter.nl/forum/Keel-neus-oren/63383-HELP-ik-word-DOOF.htmlRaymond5 november 2017 om 02:54ik Ben heel benieuwd hoe het nu gate en what het was ?
ReagerenAnoniem10 november 2017 om 02:41Mijn moeder had eigenlijk exact dit, of heeft. Ze heeft pas van deze plotselinge aanvallen, toen deze middennachts voor het eerst kwamen is de ambulance gebeld, kosten, niet meer kunnen lopen etc. Ik weet niet precies hoe de ziekte heette maar weet wel dat mijn moeder ervoor medicijnen heeft kunnen krijgen die wel werken, moeten ze echter wel juist ingenomen worden.
Reageren