Zoeken Vraag het forum

verkleurde tepels en soms ook jeuk

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • miszkimmy89

hallo,
    ik heb last van verkleurde tepels.. ze zijn nu meer donker paars ofzo, is pas sinds een tijdje.
    en af en toe heb ik ook jeuk aan mijn tepels.
    Is dit iets om me zorgen over te maken, of zijn er meerdere die daar last van hebben?

groetjes Kim

14 reacties
    Reageren
    Maaike

Als de borsten verkleuren en je uitslag op de borst hebt dat niet met een vochtinbrengende zalf of creme kan worden opgelost, dan zou ik er wel even een arts naar laten kijken.

Juist deze symptomen staan bekend als mogelijk voorstadium van de ziekte van Paget (let op: er bestaan twee ziektes van Paget, één van de botten en één van de borsten).

Dus mocht je het zelf zorgelijk vinden, en ik denk dat je daarom deze vraag stelt, ga dan naar de huisarts voor een controle.

Juist als Paget in een vroeg stadium wordt vastgesteld is het goed behandelbaar.

Reageren
    Anoniem

Ziekte van Paget (van de huid) is een vorm van borstkanker die zich in de opperhuid uitbreidt en daarbij de huidcellen verdringt. Dit presenteert zich vooral bij de tepel in de regel aan 1 kant, en lijkt soms bedrieglijk op [u]eczeem met roodheid, schilfering[/u], soms uitvloed of intrekking van de tepel. Regelmatig is er ook een knobbel in de borst te voelen. Soms is er een wond die niet geneest.

De ziekte van Paget kan ook elders op de huid voorkomen, en wordt dan extramammaire Paget genoemd. Bij eczeem van de tepel, niet reagerend op behandeling voor eczeem, is nader onderzoek daarom aangewezen.

Reageren
    Ilse

Verkleuren van de tepels is niet direct een teken dat er iets niet goed zit, en datzelfde geldt voor de jeuk, beiden komen normaal gesproken bij iedere vrouw wel eens voor.

De combinatie van verkleuring met de jeuk maakt de kans dat er iets aan de hand is wel ietsje groter, maar nog steeds is die kans heel klein.

Maar juist omdat het symptomen van zo’n ernstige ziekte zijn, zou dat voor jou kunnen gelden en is het heel verstandig om met deze combinatie van klachten even langs de huisarts te gaan.

Grote kans dat het niets is en volledig onschuldig is, maar er is ook een kleine kans dat het wijst op een aandoening die behandeld moet worden.

Gewoon even naar de huisarts gaan dus.

Reageren
    Frank

Voorbeeld afbeeldingen van Paget die je ook zelf met Google kunt vinden: http://www.gfmer.ch/selected_images_v2/detail_list.php?cat1=2&cat2=12&cat3=78&cat4=2&stype=n

Reageren
    Irma

Je hebt toch deze verkleuring in beide borsten? Dan is het onwaarschijnlijker dat het kanker zou zijn want kanker presenteert in de regel klachten klachten in of de linker of de rechter borst. En je hebt geen last van bultjes of tepelafscheiding, dus dat maakt het nog onwaarschijnlijker.

Jeuk kan een eenvoudig huidaandoening zijn als gevolg van een andere zeep wasmiddel of douche gel? Misschien van een nieuwe beha of zoiets?

Zo niet, dan kan het nog een hormonale kwestie zijn, waarbij de huisarts je goed kan helpen.

Niet direct in paniek raken dus!

Reageren
    hennie

Heb sinds vorige week last aan mn borsten en als ik nu dr na toe kijk zie ik dat mn borsten aan beide kanten heeeel licht is verkleurd is groen/bruin achtig,ben bang waarom dit kan gebeuren? herkent iemand die ditsoort dinge ?

groetjes hennie

Reageren
    Sanna

Hai Hennie,
    Heb je je misschien een te kleine BH aangemeten? Kunnen het bloeduitstortingen zijn? Dat heb ik een keer gehad met een beugel BH. Maar als je het niet vertrouwd, ga dan even naar de HA. Laat je weten wat hij denkt wat het is?

Sanna

Reageren
    Hennie

Hai Sanna

Nee ik draag gewoon normaal BH maar ik had sinds vorige week last van mijn borsten en gister zag ik bij mijn tepelhoven heeel vaaag verkleuring heel vaag maar toen ik vanochtend naar keek is de kleur weer wat minder geworden en de pijn ook nietmeer zo hevig net als andere dagen?

Bedankt Sanna

Groetjes Hennie

Reageren
    Hennie

Hai Sanna

Had vergeten te zeggen ja ik heb laatste tijden Beugel Bh aan denk je misschien dat het daardoor komt? maar hij was wel groen paars achtig klein beetje verkleurd nu is het al weg bijna weg nu is het nog vaag heel vaag

Groetjes Hennie

Reageren
    Sanna

Hai, ja dan zou het wel eens daardoor kunnen komen. Draag een poosje een normale BH en als het dan niet weggaat, komt het niet door de beugel. Ik had echt bloeduitstortingen terwijl ik een hele gemiddelde B cup heb…

Reageren
    Hennie

Ja dat denk ik ook, ja ik heb ook gemiddelde B cup maar toen ik dit voor het eerst zag was ik wel beetje geschrokken maar is wel wat minder hoor als je duidelijk goed kijkt zie je nog maar als je zomaar kijkt zie je het niet echt

Reageren
    Charlie14

hoi,

ik ben 14 jaar en mij Borsten zij aan het vervellen. En soms ook rood. Weet misschien iemand wat het is.

Reageren
    John (moderator)

Moeilijk om daar zo iets over te zeggen. Ga met de klachten naar de huisarts en laat ernaar kijken

Reageren
Reageer op: verkleurde tepels en soms ook jeuk
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Opvliegers: wat zijn het, wat veroorzaakt ze en wat helpt?

4 min leestijd

Hoe lang duurt de overgang en wanneer begint het?

4 min leestijd

Anticonceptie en de overgang: wanneer stop je en hoe herken je de overgang?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.