Zoeken Vraag het forum

tepels vervellen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Lisa

Hallo,

Ik ben 21 jaar en heb sinds kort last dat m’n tepels gaan vervellen.
    Ik heb gelezen dat vervellende tepels een symptoon kan zijn dat je zwanger bent.
    Ik wel gevreën alleen met condoom, die heel is gebleven en niet afgleed o.i.d.
    Over 1,5 week moet ik weer ongesteld worden.

Of kan het eraan liggen dat ik vorige maand onder de zonnebank heb gelegen?

Wie kan mij helpen, of heeft hetzelfde?

Groetjes,
    Lisa

16 reacties
    Reageren
    Nina

Heb je een test gedaan? Er zijn zoveel zwangerschapskenmerken, daar kun je echt niet op af gaan…

En een maand geleden zonnebank en dan nu vervellen, vind ik ook niet logisch…

Reageren
    meisjevan13

hooi ,
    ik ben een meisje van [b][u]13[/u][/b] en k heb hetzelfde,
    en ik heb nog nooit geslapen met iemand, zelfs nog nog niet gezoend , dus ik denk dus echt niet dat ik zwanger ben . (=
    het jeukt heel erg, en mijn tepels vervellen, heel irritant, maar ik denk juist dat het door krabben komt, omdat het zo jeukt kan ik mezelf niet tegenhouden om te krabben $$ het klinkt heel dom van; ieeewl .
    maar het is gewoon zo $
    ik wil eigenlijk ook wel weten waarom ze vervellen,

xoxo een meisje van 13 die dus echt [u][b]niet[/b][/u] zwanger is haha!

Reageren
    Maaike

Als je 13 bent, neem ik aan dat je borstjes groeien. Groeien betekent het nieuw groeien en ook het rekken van de huid. Dat kan inderdaad jeuken. En als het jeukt, ga je krabben, en als je krabt, gaat de huid schilferen. Probeer een vochtinbrengende creme, misschien helpt dat een beetje voorlopig.

Reageren
    anoniem

Hallo ik ben een meisje van 16, en ik heb ongeveer hetzelfde. mijn tepels vervellen namelijk ook. Ik weet zeker dat ik niet zwanger ben, heb niet onder een zonnebank gelegen. Ik had dit vorig jaar ook, ook in de zomer. Het is niet dat ik eerst jeuk heb ofzo, maar het begint meteen te vervellen. Pas daarna krijg ik jeuk enz. help?

Reageren
    Aranka

Er zijn veel mogelijke oorzaken voor jeukende en vervellende tepels, die je voor een deel zelf kunt uitsluiten.

In willekeurige volgorde oorzaken voor vervellende, schilferende en jeukende tepels:

1. groeiende en ontwikkelende tepels bij jonge meisjes (en soms ook jongens: gynaecomastie)
    2. eczeem (ook op andere plekken lichaam)
    3. overgevoeligheid met synthetsiche materialen in de kleding
    4. schurende werking van kleding
    5. zonverbranding (droge huid)
    6. psoriasis (droge huid)
    7. droge huid (meestal de oorzaak)
    8. borstkanker
    9. zwangerschap (zelden)
    10. menarche (eerste menstruatie) hormonale veranderingen
    11. Paget (vrouwen boven de 50 jaar)

Er zijn vast vrouwen die bovenstaande oorzaken kunnen bevestigen, en wat zij hebben gedaan. Gelukkig is het in ieder geval dus in verreweg de meeste gevallen volledig onschuldig.

Reageren
    Anoniem

Ik heb al jaren last van dat mijn tepels vervellen.
    Dan gaat het een periode goed, nergens last van. Vervolgens komt het weer een keer opdagen. Ik heb erg last van exceem op de benen/armen etc. Dus ik ben hier al erg gevoelig voor.

Afgelopen maanden heb ik er weer zo last van dat ik weer opzoek ging naar oplossingen.
    Ik ben niet naar de huisarts gegaan omdat ik hem niet vertrouw. Daarnaast weet ik waar het vandaan komt.

Sinds gister ben ik begonnen met het smeren van sudocreme (gewoon te koop in de drogisterij). Sindsdien gaat het geweldig. Voor het douchen heb ik het dik ingesmeerd, omdat de velletjes juist bij het douchen eraf gaan.

Nu is alles netjes aan het helen en is het niet geirriteerd. Ik kan iedereen het aanraden om sudocreme te gebruiken. Voorheen gebruikte ik azulen, maar dat maakt het juist vet en in dit geval is het goed om de tepel te laten ‘uitdrogen’.

Reageren
    Anoniem

Ik ben 15 jaar en heb precies hetzelfde probleem, het jeukt echt heel erg bij mij en schilfert ook veel
    Is hier misschien een speciale zalf voor?

Reageren
    Tandor1

In de regel is er wel wat voor te krijgen, via je huisarts. Dus ga even langs bij de huisarts. Die kan dan kijken wat er aan de hand is en er iets voor voorschrijven.

Reageren
    Anoniem

Nauw ik heb er oook last van hoor dat me tepels vervellen maar bij is ht niet zo vaak het is meestal na een paar maanden zo,,, als ik ht goed hb want een tijdje terug kreeg ik ht niet

Reageren

ik heb dus de laatste tijd dat me borsten heel erg pijn doen.. aan de zijkanten en onderkant en als ik er op druk was het ook gevoelig. Aantal zwangerschapstesten gedaan en gelukkig negatief. Toen dacht ik aan hormoonschommelingen en ben dus gestopt nu ook met de pil 2/3 weken. En nu jeuken me tepels, doen pijn (beetje branderig gevoel kan ook zijn door het krabben?!) en nu voelen ze dus ook droog aan en zitten schilfers aan.

Reageren
    John (moderator)

Dat kan heel goed door het stoppen van de pil komen

Reageren
    anoniem

Hallo ik ben 15 jaar oud en 2 dagen zag ik dat me tepel heel erg droog zijn en zit te vervellen ik weet wat de oorzaak is. Voordat jeukende het heel erg maar het al gestopt. ik probeer het ook in te smeren en ik durft het niet naar de huisarts te gaan of me moeder te vertellen.

Reageren
    John (moderator)

En waarom durf je dat niet? Je hebt toch niks verkeerds gedaan neem ik aan. Ga naar de huisarts. Die kan er gelijk iets voor voorschrijven

Reageren
Reageer op: tepels vervellen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Opvliegers: wat zijn het, wat veroorzaakt ze en wat helpt?

4 min leestijd

Hoe lang duurt de overgang en wanneer begint het?

4 min leestijd

Anticonceptie en de overgang: wanneer stop je en hoe herken je de overgang?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.