Peterselie; dit zijn de gezondheidsvoordelen

Peterselie; dit zijn de gezondheidsvoordelen

We kennen peterselie allemaal wel als smaakmaker, maar peterselie is meer dan dat. Peterselie is ook nog eens gezond. Wat zijn de gezondheidsvoordelen van peterselie?

Wat is peterselie?

Peterselie is een plant die zijn oorsprong vindt in het Middellandse Zeegebied. Voor de oude Grieken was dit kruid een symbool van vreugde en is door de Romeinen verspreid over West-Europa.
Het is dan ook een eetbaar kruid en er bestaan twee verschillende soorten, te weten: krulpeterselie en bladpeterselie. In onze keuken worden deze twee zowel vers als in gedroogde vorm gebruikt.

Gezondheidsvoordelen peterselie

Peterselie is naast een heerlijke smaakmaker ook een bron van voedingsstoffen. Het is een bron van vitamine A, vitamine C, bètacaroteen, calcium, magnesium, fosfor, ijzer, mangaan, kalium, foliumzuur, zwavel, vitamine K en B-vitamines 1, 2, 3, 5 en 6. Dus wat zijn de gezondheidsvoordelen van peterselie?

Sterkere botten

Peterselie bevat relatief veel vitamine K. Vitamine K speelt een rol in onze calciumhuishouding en helpt om onze botten gezond te houden. Het zorgt ervoor dat calcium beter kan worden opgenomen en dat je het minder uitplast. Daarnaast helpt vitamine K bij de aanmaak van eiwitten in je botten. Een vitamine K-tekort kan zorgen voor een grotere kans op botontkalking en daarmee op botbreuken.

Gezonde bloedvaten

Vitamine K speelt ook een sleutelrol bij het behouden van gezonde bloedvaten. Vooral vitamine K2 remt de verkalking van de bloedvaten alsmede het verwijderen van al gevormde kalkmassa’s uit de aderen. Let wel; hiervoor zijn wel zeer hoge doses vitamine K nodig. Ook de vitamine B11 in dit kruid draagt bij aan gezondere bloedvaten.

Verbetert je concentratie

De aanwezigheid van de verschillende vitamines B dragen bij aan een scherpe geest en zorgen voor meer geestelijke veerkracht. Hierdoor zijn ze onder andere goed voor je geestelijke gezondheid, leerprestaties, concentratievermogen en geheugen.

Betere weerstand

Peterselie bevat bètacaroteen en bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Het is dus een provitamine voor vitamine A en speelt mogelijk een rol als antioxidant, bij je afweersysteem. Daarnaast zorgt het voor een gezonde huid doordat het je huid beschermt tegen UV schade.

Meer energie

Peterselie bevat ijzer en ijzer speelt een belangrijke rol in ons lichaam. Zo zorgt het ervoor dat je rode bloedcellen zuurstof vanuit je longen naar alle lichaamscellen kunnen transporteren. Daarnaast ondersteunt ijzer bij de productie van afweerstoffen en bij de afbraak van schadelijke stoffen in je lichaam. Peterselie bevat ook vitamine C en deze vitamine verhoogt weer de opname van het non-heemijzer.

Frisse lichaamsgeur

Peterselie bevat chlorofyl. Chlorofyl is verantwoordelijk voor de groene kleur van planten en kruiden. Naast deze functie zijn er ook aannames dat chlorofyl gezondheidsvoordelen heeft voor ons lichaam. Het zou kunnen helpen bij verschillende huidaandoeningen, een vochtafdrijvend werking hebben en zorgen voor een frisse lichaamsgeur. Echter, hier bestaat (nog) geen wetenschappelijk bewijs voor.

Hoe peterselie gebruiken?

Peterselie kun je zowel in verse- als in gedroogde vorm gebruiken. Echter, in gedroogde vorm verliest dit kruid wel veel van haar smaak. Er zit in smaak veel verschil tussen de verschillende soorten. Zo is de platte bladpeterselie heviger van smaak dan de krulpeterselie. Je proeft in de smaak hinten van peper en kan soms wat prikken op je tong. Deze gebruik je om gerechten op smaak te brengen. De krulpeterselie aan de andere kant is weer zachter van smaak en wordt vaker gebruikt als garnering.

 

Bronnen: WebMD en Healthline

 

Delen:  
2 reacties op “Peterselie; dit zijn de gezondheidsvoordelen
  1. Leuk maar hoeveel moet je gebruiken, wil het effect hebben ?

    Geschreven door Kleinveld op
  2. Als ik neusverkouden ben neem ik een bord tomatensoep en snipper daarin een heel bosje peterselie. Volgende dag weer fit. 👍

    Geschreven door Toon op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief