Heb jij een vitamine B12 tekort?

Heb jij een vitamine B12 tekort?

Naarmate we ouder worden, verliest ons lichaam beetje bij beetje het vermogen om vitamine B12 vanuit onze voeding op te nemen. Een gevolg kan een vitamine B12 tekort zijn. Heb jij regelmatig last van hoofdpijn en ben je sterk vermoeid? Misschien heb je dan wel een vitamine B12 tekort.

Functie van vitamine B12
Vitamine B12 wordt ook wel cobalamine genoemd. Je hebt vitamine B12 nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Daarnaast is deze vitamine van belang, bij een goede weerstand en draagt het bij aan een je energievoorziening. Vitamine B12 komt vooral voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst. Denk hierbij aan: melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Ook in plantaardige producten kan vitamine B12 voorkomen zoals in gedroogd zeewier en algen. Echter, een groot deel hier van is een variant die niet actief is en het lichaam niet goed opneemt.

Volgens de Gezondheidsraad is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 voor een volwassenen 2,8 microgram. Echter, wanneer je zwanger bent of borstvoeding geeft, dan heb je iets meer nodig.

Symptomen
Je lichaam bouwt een voorraadje vitamine B12 op. Die voorraad is voldoende voor enkele jaren. Als die voorraad op raakt, dan gaat de bloedwaarde dalen en ontstaat er een tekort. Een vitamine B12 tekort ontstaat dus niet van de één op de andere dag, en is ook niet in korte tijd weer even opgelost. De klachten die kunnen ontstaan, kunnen in het begin wat vaag zijn, waardoor de diagnose vaak pas laat gesteld wordt.

Symptomen van een vitamine B12 tekort kunnen zijn:

  • Tintelingen in de vingers.
  • Doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten.
  • Concentratiestoornissen, geheugenproblemen.
  • Spierzwakte in benen.
  • Vermoeidheid.
  • Spierpijn en krachtsverlies.
  • Benauwdheid op de borst.
  • Glossitis (ontstoken tong).
  • Verminderde fijne motoriek, reuk en smaak.
  • Haaruitval.
  • Hoofdpijn.
  • Misselijkheid, en een gebrek aan eetlust.
  • Gewichtsverlies.
  • Darmklachten, waaronder diarree.
  • Bloedarmoede.
  • Gewrichtsklachten.
  • Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen.
  • Duizeligheid.
  • Bleekheid van de huid.
  • Pijnlijke, branderige tong.
  • Haaruitval.
  • Oorsuizen.

Op de lange duur kan een vitamine B12 tekort ook neurologische gevolgen hebben omdat het zenuwstelsel dan wordt aangetast. Dit kan resulteren in moeilijkheden krijgen met lopen en er kunnen psychische stoornissen optreden.

Oorzaken
Een vitamine B12 tekort kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende zijn:

  • Pernicieuze anemie
    Dit is een vorm van bloedarmoede die door een auto-immuun gastritis kan worden veroorzaakt. Auto-immuun gastritis is een aandoening waarbij het afweersysteem de eigen cellen in de maag ‘aanvalt’. De slijmvlieslaag aan de binnenkant van de maag raakt daardoor blijvend beschadigd. Hierdoor produceert de maag niet of amper intrinsic factor. Dit is een stof die erg belangrijk is voor een goede opname van vitamine B12 in de dunne darm.
  • Infectie met de Helicobacter pylori-bacterie
    Een gevolg van een infectie met deze bacterie, kan een atrofische maagontsteking zijn. Bij een atrofische maagontsteking is de slijmvlieslaag van de binnenkant van onze maag veel dunner dan in gezonde toestand. Hierdoor wordt er ook minder intrinsic factor geproduceerd.
  • Verminderde inname van vitamine B12
    Aangezien vitamine B12 voornamelijk in dierlijke producten aanwezig is, kunnen veganisten/vegetariërs te weinig vitamine B12 binnenkrijgen. Dit geldt ook voor mensen die een langdurige eetstoornis hebben en voor alcoholisten.
  • Operatie
    Wanneer het laatste deel van de dunne darm verwijderd is, of niet goed functioneert kan er een vitamine B12 tekort ontstaan. Dit komt, doordat vitamine B12 via de wand van het laatste deel van de dunne darm door het lichaam wordt opgenomen. Maar ook bij mensen waarbij een (groot deel) van de maag verwijderd is, kan er een vitamine B12 tekort ontstaan. Dit doordat het maagslijmvlies dan onvoldoende intrinsic factor aan kan maken.
  • Leeftijd
    Met het ouder worden kan de productie van maagzuur afnemen. Hierdoor kan vitamine B12 minder goed worden opgenomen.
  • Medicijnen
    Het geneesmiddel metformine, dat vaak gebruikt wordt bij diabetes, kan de opname van vitamine B12 remmen. Maar ook bepaalde antibiotica, medicijnen tegen jicht, cholesterolverlagers en kaliumtabletten kunnen voor de opname van vitamine B12 remmen.

Wat kun je zelf doen?
Wanneer een vitamine B12 tekort veroorzaakt wordt door een ongezonde of eenzijdige voeding, dan kun je zelf iets doen aan het tekort:

  • Eet meer dierlijke producten zoals: melk, vlees, vis en eieren.
  • Slik vitamine B12 supplementen. (Laat je adviseren door de huisarts).
  • Gebruik producten waaraan vitamine B12 is toegevoegd, bijvoorbeeld sojamelk.

Behandeling
Er zijn verschillende opties voor het behandelen van een vitamine B12 tekort. Welke behandeling gekozen wordt bij vitamine B12 tekort, is af afhankelijk van de oorzaak van het tekort en de ernst van de klachten.

  • Te weinig intrinsic factor
    Wanneer de oorzaak ligt in het feit dat er geen of erg weinig productie van intrinsic factor is, dan wordt vitamine B12 meestal via een injectie toegediend die direct in het bloed wordt opgenomen. In de meeste gevallen is het zo dat de patiënt deze injecties zijn hele leven moeten gebruiken. In sommige gevallen kan het slikken van vitamine B12 supplementen ook een oplossing zijn. Het gaat dan wel om supplementen met hoge doseringen. Omdat het niet zeker is dat het gebruik van deze supplementen voldoende is, moeten deze patiënten regelmatig het vitamine B12 gehalte in het bloed laten controleren.
  • Voldoende intrinsic factor
    Wanneer er wel voldoende intrinsic factor wordt aangemaakt door het maagslijmvlies, dan kan extra inname van vitamine B12 voldoende zijn. Wanneer vitamine B12 niet opgenomen kan worden, bijvoorbeeld na een darmoperatie, dan moeten deze blijvend gegeven worden. Soms kan de patiënt na een aantal injecties overgaan op voedingssupplementen met extra vitamine B12.

 

Bronnen: stichtingb12tekort.nl en mlds.nl

4 reacties op “Heb jij een vitamine B12 tekort?
  1. Afgelopen winter heb ik 2 maal langdurige griep gehad.Vervolgens om de maand 1 keer “Griep”.Ging dan na 1 week weg. Verzwakte wel .Bij 40+ koorts naar 1 ste hulp gegaan en daar werd een Bacteriologische longinfectie gediagnostiseerd. 2 Kuren met anti-biotica gehad. Sliep 2 maanden wel tot 16 uur.Bloedonderzoek wees allerlei vit. deficiënties aan, waaronder B12.Neem nu 6 weken op dr.-recept allelei vitaminen, maar voel me nog hondsberoerd. Doe ik 1 uur iets, ben dan 1 hele dag doodmoe. Wat moet ik hiermee?? Ben 65 en man?? Hoe word ik zo snel mogelijk weer de oude??

    Geschreven door Peter Hensels op
  2. Ik zou stap 1. bloedtesten aanvragen enwel de standaard, maar ook om de vitaminen en mineralen te testen, de aminozuren en uw hormonen inclusief testosterongehalte. Doe ook eens een complete endocrine test en longfunctie alsmede urine en stoeltest op bacteriën.
    Neem 48 uur vantevoren geen supplementen in en waar mogelijk geen medicijnen zoals de cholesterolverlager. Bij twijfel vooral eerst uw arts raadplegen. Stap 2. Maak een lijst van de medicijnen die u neemt en kijk op het Internet welke bijverschijnselen bekend zijn en als u meerderen gebruikt dan mag u doorgeven aan [email protected] ( een gratis medicijneninfo loket) walke medicijnen u inneemt dan kan u vertelt worden of er kans bestaat op bijwerkingen vanwege de combinaties. Mocht de hisarts of kliniek geen aminozurenonderzoek (nog) willen doen dan kan deze altijd nog later gedaan worden. Vraag vooral ook naar testen op vitamine D en K. Succes ermee. p.s. wel eens van probiotics gehoord? Dat is om de bacteriebevolking in de darmen op peil te brengen na een antibiotica kuur. trouwens als er geen bacterietest is gedaan en uw arts wil dat u antibioticum neemt kunt u vragen waarom, omdat als het om een virus gaat dan helpt antibioticum niet natuurlijk, dan is het alleen maar schadelijk kmdat het de natuurlijke darmflora in de war gooit.

    Geschreven door Anoniem op
  3. Je hebt een lange periode weinig beweging gehad waardoor je zeer waarschijnlijk spiermassa bent kwijtgeraakt. Je spieren slaan energie op waardoor je in staat bent om je wat langer in te spannen. Raak je spiermassa kwijt, dan heb je dus ook “minder energie”.
    Om je spiermassa te doen toenemen is krachttraining het meest efficiënt. Je grootste spiergroep zit in je benen, dus wandelen is een goed begin.
    Op voedingsgebied kan je http://www.voedingscentrum.nl raadplegen. Je hebt eiwitten nodig voor het opbouwen van (spier) cellen en koolhydraten (graan, fruit, groente) om de hersenen en spieren te voorzien van energie. Bij eiwitten kan je denken aan yoghurt, melk, kaas, vis, ei, sojaproducten en vlees.

    Geschreven door ani op
  4. Bij antibiotica is het beter om er ook vitamine B bij te slikken. Plus je hele weerstand verbeteren met goede voeding – weinig suiker – en stoffen als magnesium en vitamine C en D. Ook kan je je weerstand verbeteren met Sambucol of een ander middel met vlierbes. Er zijn nog wel andere aanvullende middelen, zoals colloïdaal zilver.

    Geschreven door Anoniem op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en relevante advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder