- Saar321 februari 2017 om 21:03
hallo,
ik heb vorige week donderdag nacht (rond 1 uur) en vrijdag nacht (rond 1 uur) seks gehad met mijn vriend zonder condoom. Verder komt mijn vriend nooit in mij klaar. Zondagochtend zag ik dat ik mijn pil van zaterdag was vergeten. Ik heb toen mijn pil van zaterdag en zondag samen op het tijdstip ingenomen waarop ik mijn pil altijd neem(9 uur s’ochtends). Doordat ik in mijn eerste week zat en toch een beetje bang was heb ik die zondag ook nog een morning-afterpil genomen. Nu lees ik op verschillende sites andere dingen. Op sommige staat dat als je één pil vergeet en de tweede optijd inneemt je in principe geen verdere maatregelen hoeft te nemen. Andere zeggen dat dit wel moet. Ik heb gister en vanmorgen geprobeerd die maatregelenvoor de zekerheid te nemen(condoom) maar dit lukte niet goed. Ik weet niet zo goed meer wat ik moet geloven en ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!
8 reactiesReagerenJohn (moderator)
1 februari 2017 om 21:13Als je een pil vergeet in de eerste week van de strip, dus 12 uur na het oorspronkelijke tijdstip, is er kans op zwangerschap en moet je dus idd de MAP gebruiken. Alleen in de tweede week van de pil is dat geen probleem. In de bijsluiter is dat terug te vinden.
Je moet er wel rekening mee houden, dat de pil door de MAP nu niet meer betrouwbaar is tot na de volgende stopweek.
ReagerenSaar321 februari 2017 om 21:23dankuwel voor de reactie! Wat moet ik nu doen? Weer een morning afterpil nemen en dan geen seks meer hebben zonder condoom tot mijn volgende stopweek? Of kan ik nu wel zonder condoom seks hebben als ik de pil slik want ik zit dan in principe in mijn tweede week. Ik maak me nogal zorgen denkt u dat er veel kans is dat ik zwanger ben?
ReagerenJohn (moderator)
1 februari 2017 om 21:31Ik schreef: Â De pil is niet betrouwbaar tot na de volgende stopweek. Dat betekend dus, dat je geen onbeschermde seks moet hebben tot na de volgende stopweek.
Als vandaag weer onbeschermde seks hebt gehad, zou je inderdaad weer een MAP moeten nemen.
ReagerenAnoniem1 februari 2017 om 21:39Hoi,
ik denk heel eerlijk gezegd dat de MAP de pil niet minder betrouwbaar maakt. Wel zou ik in de 7 dagen na de vergeten pil geen onbeschermde seks hebben. Ook zou ik je geen zorgen maken. Nog een MAP nemen is slecht voor je en zwangerschap van voorvocht komt maar weinig voor zeker als je nu de pil weer goed slikt
ReagerenJohn (moderator)
1 februari 2017 om 21:47Ik heb vanwege tegenstrijdige verhalen hierover, contact gehad met fabrikanten van de  pil. De pil is dus door het gebruik van de MAP, niet betrouwbaar tot na de volgende stopweek. Die waarschuwing is niet zomaar…
ReagerenSaar321 februari 2017 om 21:48Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Want weet ook inderdaad niet of ik wel veel kans heb om überhaupt zwanger te worden door voorvocht. Anders slik ik liever niet nog een MAP als dit schadelijk is.
ReagerenJohn (moderator)
1 februari 2017 om 21:49Ik zie net, ( ik kan namelijk de IP adressen zien) dat je zelf antwoord geeft op je eigen vraag. Â Als je het toch allemaal beter weet, waarom stel je de vraag dan nog?
ReagerenSaar321 februari 2017 om 21:53Dat was een vriend van mij via dezelfde telefoon. Ik probeer niet wijs te doen, ik hoor gewoon verschillende verhalen en wilde zekerheid
Reageren