Home / Zwanger worden / ongerust – verminderde vruchtbaarheid erfelijk?
Sinds een aantal maanden proberen wij zwanger te worden, maar nog zonder succes. Rationeel gezien weet ik dat het wat langer kan duren en dat er nog niets mis hoeft te zijn, maar emotioneel gezien kan ik het gevoel dat er iets mis is maar niet van me af zetten. Dat komt voornamelijk omdat ik weet dat mijn moeder er jaren over heeft gedaan om zwanger van mij te worden. Daarna is het haar ook niet meer gelukt. Mijn biologische vader heeft later nog twee kinderen gekregen bij een andere vrouw.
Ik heb een paar vragen, maar zal eerst kort mijn situatie schetsen.
Ik ben bijna 25, mijn vriend is 27 en heeft een beetje overgewicht. Voor de rest zijn we gezond (eten en bewegen). Sinds drie maanden hebben we om de dag of elke dag rond mijn ovulatie seks. We zorgen ervoor dat het leuk blijft en na de seks ga ik met mijn billen op een kussentje liggen. Ik hou mijn afscheiding rond die tijd bij en dat wordt inderdaad dunner rond mijn ovulatie. Afgelopen maand dacht ik dat het raak was en kreeg ik een paar dagen voordat ik weer ongesteld werd een kleine bloeding (drupje, ik dacht dat het innestelingsbloed was). Mijn vriend en ik roken niet, ik heb de laatste maand geen koffie en de laatste twee maanden geen alcohol meer gedronken. Ik doe aan yoga en mediteer sinds kort. Ook houd ik mijn cyclus bij. Ik ben inmiddels een half jaar van de pil af en de laatste drie cyclussen hadden 30, 27en 26 dagen. Volgens mij app moet ik dan rond dag 12-14 seks hebben.
Van al het ‘advies’ op internet wordt ik alleen maar naar, dus ik hoop dat u mij kunt helpen met mijn vragen:
- Is verminderde vruchtbaarheid (van mijn moeder) erfelijk?
- Ik hou van een wijntje zo af en toe, maar durf nu eigenlijk niet meer te drinken. Dat heeft aan de ene kant het effect dat ik extra ‘aan het wachten’ ben. Heeft alcohol werkelijk een effect als ik, zeg 1x per week, een glas wijn neem? Moet ik daarbij bepaalde dagen vermijden?
- Mijn vriend houdt af en toe ook van een borrel, maar ook gewoon met mate (zeg 2 tot 4 glaasjes per week). Is dat een probleem? Hij drinkt ook niet voordat we seks hebben.
- Op internet zijn zoveel tips te vinden, maar wat kan ik nu echt het beste doen? Ik las bijvoorbeeld dat je niets kouds mag drinken rond de mogelijke innesteling. Dit soort tips zorgen ervoor dat ik continu in mijn hoofd bezig ben met zwanger worden.
Alvast heel erg bedankt.
Jullie moeten vooral gewoon leven. Geen dingen laten. Daar is geen reden voor. Waarom zou je geen koffie drinken en geen wijntje? Allemaal nonsens.
Gewoon normaal je dingen doen. Dit levert alleen maar stress op...
Dat wijntje kun je laten staan als je weet dat je zwanger bent en zelfs dan..
Je bent nu een half jaar van de pil af maar je cycli zijn nog niet echt regelmatig. Het is dus niet zo vreemd dat je nog niet zwanger bent.
Op een app kun je niet vertrouwen. Ook in dit geval is de periode die aangegeven wordt onnauwkeurig en te kort. Je vruchtbare dagen liggen tussen de 10de en de 17de dag van de cyclus. Ik neem dus een ruime periode op basis van de laatste 3 cycli. Op welke dag van de cyclus die eisprong gaat plaats vinden kan niemand je vertellen. dat kan namelijk iedere keer een andere dag zijn. Om dus de trefkans zo groot mogelijk te maken, zou je dus op de tiende dag moeten starten.
Onvruchtbaarheid zou erfelijk kunnen zijn.
Een borreltje en een wijntje kunnen heus geen kwaad ook niet kort voor de seks..
Niet koud drinken is een fabel.
Stop met al die dingen, leef gewoon zoals je gewend bent. Als je hier teveel mee bezig bent ontstaat er alleen maar stress. En dien kan wel invloed hebben...
Beste Tandor,
Bedankt voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens dat we eigenlijk gewoon normaal moeten blijven leven, ook om stress te voorkomen. Van nature ben ik nogal een gestrest persoon, dus dat vind ik toch moeilijk. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat cafeïne een negatief effect heeft op de vruchtbaarheid en vaker voor miskramen zorgt. Zelfde is het geval voor alcohol. Ik vind het erg lastig om, nu ik dat weet, daar geen rekening mee te houden.
Groet,
Anoniem
Weet je, er wordt van alles geschreven.
Voordat er internet was en niemand wist van caffeine en wijn en vruchtbaarheid, dronken mensen sloten koffie en bier en wat al niet nog meer.
Dat is niet eens zo heel lang geleden. Die mensen hadden allemaal grote gezinnen met veel kinderen.....(en misschien wel gewenst in sommige gevallen dat de koffie die uitwerking had gehad)
Als dat allemaal zo was, zouden we maar met half het aantal mensen op de wereld zijn dan nu.
Overmatig alcohol gebruik, overmatig caffeine gebruik kan wel voor problemen zorgen.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!