Zoeken Vraag het forum

wanneer eisprong en hoeveel dagen te rijpen?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • zustertje

ben afgelopen maandag (nu 6 dagen terug) naar de gyn. geweest. vlak na mijn menstruatie kreeg ik ontzettende steken in mijn baarmoeder/eierstokken.een gevoel wat normaal mijn eisprong is. ook mijn afscheiding was kleveriger (draden).
    de dokter dacht aan een cyste op mijn eierstok. zij heeft mij dus naar de gyn. doorgestuurd en die heeft een inwendige echo gemaakt. hij kon niks geks vinden. eierstokken waren normaal (klein) en jij zei dat ik waarschijnlijk nog geen eisprong had gehad omdat ik volgens hem mijn baarmoederslijmvlies te dun had.
    dus wat die pijn te betekenen had?geen idee.
    hij zei dat mijn eisprong nog moest komen. in hoeveel dagen kan dat ongeveer komen als hij nu niets waargenomen heeft? ik heb nu wat ongesteldheidskrampjes in mijn onderbuik. zou nu na 6dagen de eisprong wel kunnen zijn? ik ben pas gestopt met de nuvaring dus ken mijn cyclus nog niet. ben zowiezo altijd erg onregelmatig als ik geen pil of dergerlijke heb.
    weet iemand hier iets op? oja heb ook ontzettende jeukende tepels en pukkeltjes op tepelhof en pijnlijke borsten.
    alvast bedankt

4 reacties
    Reageren
    Zonnetje

Hallo Zustertje,

Ten eerste… Als je nog zoveel vragen hebt, dan zou ik gewoon teruggaan naar de gynaecoloog. Schrijf je vragen van te voren op en stel deze als je daar bent.

Als je stopt met anticonceptie, kan je lichaam even de tijd nodig hebben om de eigen hormoonhuishouding weer te gaan regelen. Dit noemt men “ontpillen”. Je kunt dan bijvoorbeeld last krijgen van:

– een veranderde cyclus (meestal langer)
    – een onregelmatige cyclus (in de 1e 6 mnd)
    – opgezette onderbuik; een opgeblazen gevoel
    – pijnlijke en/of gespannen borsten
    – veranderde spijsvertering en stoelgang
    – pukkeltjes
    – misselijkheid
    – (sterkere) stemmingswisselingen

maar ook:
    – stralender uiterlijk
    – meer zin in sex

Soms lijken, met name de vervelende symptomen, op prille zwangerschapsverschijnselen en dat is hartstikke logisch. Het gaat immers om je buik en daar voel je nu ook van alles.

Ontpillen duurt bij de één een maand, bij de ander wel 9. Als je langer dan 3 mnd niet ongesteld bent geworden en hier lichamelijk last van ondervindt, kun je een verwijzing vragen naar de gynaecoloog. Dan kijken ze je helemaal na (vaginale echo, bloedonderzoek) om te zien of het niet menstrueren een medische oorzaak heeft of bij het “ontpillen” hoort.

Waarschijnlijk doe je het al, maar leef gezond, rook en drink niet (of zo min mogelijk) en je partner ook niet… en neem voldoende rust.

Sterkte!

Reageren
    Zonnetje

Oja…. je eisprong is ongeveer 14 dagen voordat je ongesteld wordt… maar als je niet weet wanneer dat is, is dat lastig te berekenen. Je kunt op internet wel ‘google-len’ naar bijv. “symptomen eisprong”, “berekenen eisprong” of “berekenen vruchtbare dagen” maar dan heb je toch een aantal cyclus-dagen nodig om dit terug te rekenen.

Reageren
    Anoniem

Als je net met de Nuvaring gestopt bent, en je al van jezelf een onregelmatige cyclus hebt, kan er veel aan de hand zijn. Ik ben het eens met Zonnetje, eigenlijk vreemd dat je nog zoveel vragen hebt als je er net vandaan komt. En je weet nog steeds niet wat de oorzaak wel kan zijn. terug naar de huisarts dus met dezelfde klachten.
    Maar je hebt een gynaecologisch onderzoek gehad dus waarom zou je niet denken aan ‘iets’ bij de darmen of iets dergelijks.

Reageren
    zustertje

hoi allemaal
    thanks voor jullie antwoorden.
    mijn buikpijn is nu over. waarschijnlijk toch het ontpillen.
    de gyn. zei eigenlijk niet zoveel. hij had van binnen gekeken (echo) en zei gewoon dat alles goed eruit zag. over pijnlijke borsten enz. reageerde hij niet echt. hij zei dat gewoon alles goed was.
    maar goed….
    ik heb een dochtertje van 5 jaar. toen der tijd slikte ik heel lang de diane pil. vrij sterke pil. toen ik stopte met de pil duurde het 7 maanden tot ik pas voor de eerste keer ongesteld werd. toen zijn we begonnnen met klussen zeg maar en was ik nog maar 1x ongesteld.
    ik ben dus benieuwd wanneer ik nu voor de eerste keer ongesteld word.
    bedankt voor jullie antwoorden. en misch tot de volgende keer
    groetjes!!

Reageren
Reageer op: wanneer eisprong en hoeveel dagen te rijpen?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.