- Gordy1 april 2017 om 21:00
Hallo allemaal,
ik ben een vrouw van 28 jaar, en sinds (wat ik weet) groep 7/8 heb ik al vermoeidheids klachten. Daarvoor uitgebreid onderzocht door een kinderarts, maar niks gevonden. Ik heb 4 jaar bij een psycholoog gelopen. Dit hielp wel om de vermoeidheid omlaag te brengen. Dit traject is al een aantal jaar geleden. Vanwege de blijvende vermoeidheid heb ik onlangs bloed laten prikken: vitamine D te kort, maar nu de kuur voorbij is merk ik geen verschil. Aangezien de klachten er nog steeds zijn, vraag ik me af wat ik kan doen. Wat zijn mijn klachten: (Inmiddels heb ik een zoontje van 16 maanden, ik werk 16 uur per week), maar nog steeds moet ik tussen de middag minimaal een uur slapen om alles vol te kunnen houden. Ik ga savonds om 20.30 weer naar bed. Smorgens lig ik vaak ook even extra op bed. Daarnaast kan ik het qua energie niet aan om Savonds nog ergens heen te gaan. Een feestje wordt van te voren uitgebreid gepland met veel rust momenten voor en na. Wat geeft mij energie: Vaak voor het eten voel ik mij het meeste moe, van eten krijg ik echt weer wat energie. Ook ga ik veel naar buiten om te ontspannen. Een goed gesprek waar ik mijn emoties kwijt kan helpt ook. Hebben jullie tips waar ik op kan letten? Zijn er misschien nieuwe testen gekomen om te ontdekken waar de vermoeidheid precies vandaan komt? Herkenning misschien?
9 reactiesReagerenJohn (moderator)
1 april 2017 om 21:03Je zou een depressie kunnen hebben. Ga naar de huisarts en spreek het met hem/haar en laat ook weer bloed prikken om te kijken of je vitamines op peil zijn en laat tevens je schildklierwaarden en leverwaarden controleren
ReagerenAnoniem1 april 2017 om 21:07Bedankt! Schildklier is getest omdat de vorige keer 1 waarde op het randje zat. Dit keer was alles binnen de norm volgens de assistent. Leverwaarde heb ik niet naar gevraagd. Dus dat ga ik navragen. Gelukkig voel ik me niet depressief. 🙂
ReagerenJohn (moderator)
1 april 2017 om 21:10Pfeiffer en Cytomegalie is ook gecontroleerd?
ReagerenAnoniem1 april 2017 om 21:14Pfeiffer is getest, dat laatste zegt me niks… wat houdt dat in?
ReagerenJohn (moderator)
1 april 2017 om 21:23Dat is een “zusje” van de ziekte van pfeiffer…met als hoofdklacht ernstige vermoeidheid
ReagerenCatootje2 april 2017 om 11:20Bij vermoeidheid kunnen er diverse factoren spelen. Omdat je je bij het eten beter voelt kan het zijn dat je last hebt van een schommelende bloedsuikerspiegel. Beter geraffineerde suiker en witmeelproducten zoveel mogelijk vermijden. Verder bij elk eetmoment ook eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels te nuttigen; dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet zo gaat pieken en daarna dalen. Een koekje of appeltje tussendoor kan pieken geven in je bloedsuikerspiegel. Wat yoghurt met muesli heeft dat nadeel niet. Een stukje vlaai mèt slagroom geeft ook minder pieken dan zonder, ook al is de suiker niet zo gezond.
Dan kunnen er nog voedselovergevoeligheden spelen. Zo kan ik zelf niet tegen een heel aantal producten als kaas, eieren en chocolade, vanwege de biogene aminen. Van chocolade word ik erg moe.
Dan kun je inderdaad nog tekorten hebben. Een kuurtje vitamine D lijkt me wat weinig. Zelf slik ik elke dag een redelijke dosis. Dan kan je ook nog tekorten hebben aan magnesium (wel een organische verbinding), vitamine B/B12, bepaalde vetzuren als omega 3 en gammalinoleenzuur. Allerlei voedingsstoffen werken samen dus is het verstandig om dingen samen te slikken. Vitamine D zonder magnesium is niet zo goed en vitamine D werkt ook samen met vitamine A.
Ook zijn bepaalde aminozuren belangrijk. Daarvoor ook voldoende eiwitten nuttigen, teveel is overigens ook weer niet goed.
Als je misschien weinig of geen vlees eet kunnen er ook tekorten optreden. Niet alleen aan B12 maar ook stoffen als carnitine, lysine en taurine en nog meer stoffen. Wat extra carnitine nemen kan soms ook helpen.
Je zou bijv een goede natuurgenezer kunnen consulteren of iemand die uittest wat je lichaam nodig heeft.
ReagerenCatootje2 april 2017 om 11:22Neem zelf ’s ochtends een schepje (wei-)eiwit, meestal een poosje na het ontbijt. Kan er daarna langer tegen. Gebruik ook edelgistvlokken, waar veel eiwitten, vitamine B en mineralen als zink en chroom zitten. Chroom helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.
ReagerenAnoniem2 april 2017 om 20:17Bedankt voor de tips! Zelf zat ik ook al te denken of ik het richting voeding moet gaan zoeken. Dit is zeker het uit proberen waard als ik het zo lees.
ReagerenCatootje2 april 2017 om 21:29Kan ook nog zijn dat je hooggevoelig bent en energieën snel oppikt, waardoor je ook sneller moe kan worden.
Reageren