- N.8 september 2010 om 19:36
Hee iedereen,
ik heb heel erg last van overmatige afscheiding, de kleur is (voor zo ver ik weet) gewoon normaal, witachtig en een beetje dikkig. Het ruikt niet heel erg aangenaam, maar ik heb al snel het idee alsof het ook door mijn broek drukt, want mijn slipje raakt wel helemaal doorweekt van de afscheiding. Het is geen prettig gevoel en ik voel me er onzeker van, ook in het bijzijn van jongens. Want je zou maar overmatige afscheiding hebben als je bij een jongen in bed ligt in je ondergoed… Ik heb op verschillende sites gelezen over vaginale douches en doktersadviezen die er naar gekeken hebben, maar ik voel me er toch een beetje onzeker bij om de drogisterij een vaginaledouche te halen of om er een dokter naar te laten kijken. Verder draag ik er geen tampon of iets dergelijks voor, deed ik niet en toen ik ging zoeken naar evt. oplossingen stond er dat het ook nog eens niet helpt, maar het erger maakt, daardoor probeer ik het al helemaal te vermijden, maar het is zo erg, dat ik wel 4 x om t uur naar de wc moet gaan om het met een wc papiertje schoon te maken. Het komt gewoon weer terug. Misschien heb ik het 1 week in de maand niet, of weinig. Zijn/weten jullie nog andere oplossingen om hier iets tegen te doen? Want ik heb er echt heel erg last van, en voel me er écht niet fijn bij!
Groetjes, beetje onzeker meisje.
4 reactiesReagerenYel8 september 2010 om 22:44Hoi N,
Ik heb hier ook wel erg last van en daarom gebruik ik inlegkruisjes met zo’n geurtje (voel ik me prettiger) maar die verwissel ik wel een paar keer per dag.
Je moet je vagina ook nooit in contact laten komen met zeep, je moet je vagina met gewoon water goed spoelen.
Voor de zekerheid kun je ook wel naar je huisarts gaan om het na te laten kijken, want het kan ook wel een schimmelinfectie zijn waarvoor je dan ook een kuurtje of een zalfje krijgt.
Ik hoop dat het gauw over gaat.
Groetjes
ReagerenN.9 september 2010 om 17:23Ja, bedankt!
Maar ik was het sowieso nooit met zeep, want heb wel gehoord dat dat slecht was!
Inlegkruisjes voelt wel prettiger, maarja, toch blijft het niet fijn.
En als ik dan naar de huisarts ga, wat wordt er dan gevraagd ed, ik voel me daar een beetje onzeker over.Gr.
ReagerenYel10 september 2010 om 17:41Hoi Hoi,
Het is niet pijnlijk! Alleen een beetje onprettig.
Bij klachten die duiden op een vaginale schimmelinfectie zal de huisarts een inwendig onderzoek doen. De arts brengt een speculum (‘eendebek’) in de schede en bekijkt de vaginawand.En als je een schimmelinfectie hebt krijg je waarschijnlijk een kuurtje of creme.
Wees niet bang! Want hiermee doorgaan is ook niet fijn.
Succes ermee!
Groetjes
ReagerenAnoniem12 september 2010 om 16:12Overvloedige afscheiding hoeft niet behandeld te worden. U moet de vagina niet vaker of grondiger wassen. Het is voldoende de schaamstreek onder de douche met lauw water af te spoelen. De binnenkant van de vagina reinigt zichzelf. Zeep, vaginale spoelingen en -deodorant, en zaaddodende pasta’s kunnen het slijmvlies irriteren. Bij jeuk kunt u een neutrale crème op het slijmvlies aanbrengen. Meestal gaat overvloedige afscheiding in de loop van weken tot maanden vanzelf over. Wanneer er bij onderzoek geen afwijkingen zijn gevonden, kunt u gerust afwachten.
Bron: Afscheiding is geen afwijking
Reageren
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU2a.htm