- Nika5 juni 2026 om 13:38
Hoi!
Ik ben 30 en heb dit jaar voor het eerst meegedaan aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Uitslag hpv16 positief en pap3b. Maandag afspraak bij de gyn..
Vorig augustus heb ik nog een uitstrijkje gedaan in het buitenland. Dat doe ik jaarlijks vanaf mn 22e omdat dat als “normaal” wordt gezien in land van herkomst. Die uitslagen waren eigenlijk altijd in orde:pap1, geen abnormale cellen. Wel vaak ontsteking/candida/bacteriele vaginose.
De laatste test in het buitenland was augustus. Bevolkingsonderzoek was april. Dat zijn dus maar 7 maanden!
Hebben meer mensen ervaring met zo een snelle verslechtering? En zou dat kunnen betekenen dat gezien het nu juni is, de cellen nog erger zijn? (Er was iets misgegaan met mn uitslagbrief dus ik heb de uitslag van april pas nu in juni gehad..)Dank alvast!
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
5 juni 2026 om 14:08Door de ontstekingen kunnen de cellen ook “geprikkeld” raken en daardoor wat van vorm veranderen.
Reageren
Dan scoor je ook hoger in de PAP classificatie, maar dat betekent niet dat je ook baarmoederhalskanker hebt.Nika6 juni 2026 om 11:28Dank voor het snelle antwoord! We gaan het maandag horen.. Afspraak voor de gyn staat dan gepland voor colposcopie en biopt of wellicht zelfs direct een lisexisie gaf de assistente aan..
Reageren