- Ombekend4 januari 2017 om 02:32
Sinds dat ik me kan herinneren heb ik altijd al dezelfde afscheiding gehad. Een beetje wittig en heel slijmerig soms klontjes slijm. Mijn buitenste schaamlippen jeuken heel soms een klein beetje. Nou maakte ik me een beetje zorgen (wat misschien wel helemaal nergens voor nodig is, hopelijk) omdat ik vaak op internet lees dat bij jeuk en dikke afscheiding het geval schimmel is. Ik lees vaak dat de afscheiding van brokkelig en klonterig is. Maar wat bedoelen ze daar precies mee want ik heb wel klontjes slijm af en toe maar niet brokkelig. Ook zou de vagina rood moeten zijn. Maar wat is echt rood dat ik me zorgen moet maken? Ik kan me niet anders herinneren dan dat mijn vagina altijd al een beetje donker rodig is geweest. Ik ben 16 jaar en vind het een beetje ongemakkelijk om met me moeder naar de dokter te gaan dus als het niet zou hoeven zou dat heel fijn zijn.
Over het schoonmaken en vegen:
Ik veeg van de anus naar de vagina wat natuurlijk niet goed is maar ik kan het mezelf niet echt afleren als ik er niet bij nadenk. Schoonmaken heb ik ook vaak met zeep gedaan. Maar de laatste tijd doe ik het alleen met water.
Als uit mijn verhaal blijkt dat schimmel echt het geval is dan zou ik altijd zelf nog canesten gyno kunnen kopen maar voor een 16 jarig meisje…. erg duur.Kent iemand dit?
Of heeft iemand tips?
Alvast bedankt!!3 reactiesReagerenJohn (moderator)
4 januari 2017 om 12:03Het is moeilijk om daar zo iets over te zeggen. Het hebben van afscheiding is op zich normaal. Soms wat jeuk is op zich ook niet zo vreemd. Als je je schaamhaar scheert al helemaal niet. Je klachten zijn eigenlijk te mild voor een schimmelinfectie. Bij een schimmelinfectie, ontstaat er doorgaans constant jeuk, vaak smegma vorming en de afscheiding krijgt een nare geur. Spoel je vagina eens een beetje uit met water, door de douchekop ertegen te houden.
Je bent wel ongesteld? Gebruik je maandverband of tampons? Ben je seksueel actief?
ReagerenOnbekend4 januari 2017 om 14:34Ik ben ongesteld en ik gebruik tampons. Ik ben nog niet seksueel actief. Maar binnenkort waarscheinlijk wel daarom vraag ik me ook af of ik dan seks kan hebben.
ReagerenJohn (moderator)
4 januari 2017 om 14:57Zoals ik al schreef, is afscheiding vrij normaal. Het zijn de hormonen die dat doen. Soms kan de pil een oplossing zijn. Ik zou je dus toch willen aanraden, om naar de huisarts te gaan. Die kan in ieder geval vaststellen of het eventueel een infectie is. Je hoeft je moeder overigens niet mee te nemen naar de dokter. Je kunt daar zelfstandig naar toe.
Reageren