Zoeken Vraag het forum

Donkere voortanden na wortelkanaalbehandeling

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Ikweethetnietmeer

In het verleden heb ik veel problemen gehad met mijn gebit. Dit is als kind ontstaan door slecht poetsen en slechte eetgewoonten. Eind 20 ben ik mezelf gaan verdiepen in goede mondgezondheid en sindsdien heb ik geen gaatjes meer en gaat het goed met mijn gebit.

Helaas heb ik eerder 4 wortelkanaalbehandelingen gehad en alle 4 van mijn voortanden. Mijn andere tanden hebben vullingen, maar zien er nog gezond en mooi wit uit maar de tanden die een wortelkanaalbehandeling hebben gehad, hebben een grijzige gloed. Aangezien deze net in het zicht vallen, voel ik me erg onzeker over mijn gebit en durf ik haast niet te lachen.

Ik heb dit besproken met mijn tandarts. Eerst raadde hij me facings aan of kronen, maar later gaf hij aan dat dit wel voor problemen kan zorgen. Voor een kroon of facing moet er tandweefsel weggehaald worden en het kan zijn dat de wortel dan gaat irriteren. Ik vind dit wel vreemd, want elders lees ik juist weer dat kronen ervoor kunnen zorgen dat een tand beter houdbaar blijft na de wortelkanaalbehandeling.

Een andere optie zou zijn om de ergst verkleurde tand (een tand van de 4 is echt wat grijzig) van binnenuit te bleken. Dit zou nauwelijks risico geven en door de opvallendste verkleuring weg te halen, zou het geheel minder opvallen. Maar in mijn omgeving ken ik dan weer iemand die dit heeft gedaan, en die kreeg juist na deze procedure een abces en heeft later zonder problemen een facing op de tand gekregen.

Ik lees overal wat anders en kan er echt geen wijs meer uit. Wie heeft ook wortelkanaalbehandeling gehad en herkent dit probleem? Wat heb jij toen gedaan en wat is jouw ervaring daarmee? Zijn er nog andere opties dan bovenstaande? Ik heb echt veel last van dit probleem en ik vind dat mijn tandarts heel weinig ruimte neemt om goed de opties met mij te bespreken. Ik moet er steeds zelf naar vragen en dan kapt hij het gesprek vervolgens af en sta ik zonder veel wijzer te zijn weer buiten.

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Neem dan een andere tandarts en ga voor een second opinion

Reageren
Reageer op: Donkere voortanden na wortelkanaalbehandeling
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.