- HKS4 november 2021 om 21:35
Hallo allen,
Ik, een vrouw van 25 jaar, heb al sinds 2018 drama met een van mijn onderste kiezen. Het begon met een val van de fiets, waarbij er een stuk van mijn kies af is gebroken. Deze heb ik laten vullen. De tand is vervolgens eens afgebroken, en verder is mijn tandvlees ook flink beschadigd. Na een aantal maanden begon deze tand te ontsteken, er zat een fistel naar buiten, toen is er een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd. Ik denk dat de wortelkanaalbehandeling nu zo’n 1,5 jaar geleden is. Daarna is de tand nog eens afgebroken en weer opgevuld. Ik ben de laatste jaren op zeer regelmatige basis bij de tandarts geweest.
Nu, sinds afgelopen week, begon de tand (waarvan ik dacht dat hij “dood” was), weer pijn te doen! Vervolgens begon hij te kloppen, wat duidt op een ontsteking. Vandaag toch maar gebeld naar de tandarts. Hij heeft een foto laten maken en de boel bekeken. Een ontsteking van de wortelpunt, is destijds niet helemaal goed gegaan met de wortelkanaalbehandeling. Hij stelde een Apexresectie voor. Vanaf de zijkant de wortel benaderen, klinkt voor mij erg luguber. Daarnaast ben ik al zo lang, en vaak met deze tand bezig dat ik er eigenlijk helemaal klaar mee ben (durf er ook al 1,5 jr niet mee te kauwen). Het liefst laat ik de tand er uithalen, en dan een implantaat t.z.t. (dat klinkt misschien makkelijk en ik besef dat dat niet de realiteit is). Ik weet dat ik deze keuze zelf moet maken, ik heb een aantal dagen om er over na te denken… maar wetende dat de tand “dood” is, dan lijkt zo’n ingreep om de wortelpunten weg te halen, voor mij overbodig, of eigenlijk uitstel en wachten tot er weer wat anders gebeurd? Ik snap dat de tandarts voor behoud van de tand zou gaan, maar het is elke keer wat.
Omdat ik nog jong ben, en nog geen plaatje ofzo wil, lijkt een implantaat ook de enige optie. Het is prijzig, maar of het nou op korte termijn is of over een aantal jaar…
Ik ben benieuwd naar jullie mening.1 reactieReagerenCatootje6 november 2021 om 20:03Zal je zelf moeten beslissen. Misschien een brug. Een biologisch tandarts kan wel verder kijken naar wat er nog mogelijk is.
Reageren