- Anoniem12 februari 2015 om 19:49
Ik heb een vreemde (hardloop)blessure die eens in de zoveel tijd terugkomt. Ik heb de indruk dat het door kouder weer beïnvloed wordt.
De pijn treedt meestal na 1 of 2 km op en bevindt zich aan de onderkant van de rechtervoet, net onder de voetbal, ter hoogte van de grote teen. Ik heb een foto bijgevoegd waar ik het precieze pijnpunt heb aangegeven.
[attachment=2040]IMG_20150212_201212640.jpg[/attachment]
Het is een stekende pijn die steeds erger wordt, zodat ik mijn hardloopsessie al vrij snel moet stoppen. De pijn bevindt zich echt alleen op de aangegeven plek en wanneer ik geforceerd op de rechterzijkant van mijn voet ga lopen, neemt het iets af. Wanneer ik mijn tenen omhoog buig en ik druk op de plek, doet het vreselijk pijn.Een of twee dagen rust is over het algemeen voldoende om weer pijnvrij te kunnen wandelen. Het hardlopen stel ik nog maar even uit!
Een paar zaken die mogelijk van invloed kunnen zijn:
– ik draag aangepaste zolen (de laatste 4 maanden minder frequent gedragen)
– dit was mijn eerste hardloopsessie sinds begin januari
– hardlooptempo was rustig (5:50 / km)Heeft u enig idee welke spier / pees dit kan zijn en wat de oorzaak is? Wat kan ik hier zelf aan doen?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 februari 2015 om 23:14Het is een heel complex gebied. Zonder verder onderzoek is het heel moeilijk om te zeggen wat het probleem is. Het kan een spier, een zenuw of een pees zijn.
Reageren
Op bijgaande foto heb ik cirkel om dat gebied geplaatst. Er is in ieder geval een drukpunt. Maar voordat je iets kunt doen moet eerst zeker zijn wat er aan de hand is. De fysiotherapeut zou hier iets in kunnen betekenen.John (moderator)
12 februari 2015 om 23:21Je zou het drukpunt eventueel kunnen ontlasten door het gebruik van een likdoornpleister zoals op de foto. Plak de pleister op de plek zodat het gaat op de pijnlijke plek komt.
Reageren