Ik ben 16 en ik wil creatine nemen voor snellen spiermassa bijgekomen. Mijn dokter zegt dat het slecht is voor mijn nieren en dat als ik zou stoppen met het nemen van creatine dat ik een lelijk vel krijgt ( zoals bij dikkere mensen die afvallen) is dit waar?
Het is en slecht voor je nieren en het helpt niet om spieren te krijgen.
Dus je kunt het beter gewoon laten staan en verantwoord trainen en gezond eten.
Suus, dat het niet helpt bij bijkomen van spiermassa is wel één van de domste dingen die ik ooit gehoord heb
Oh ja?
Je kunt zoveel supplementen nemen als je wilt, maar als je management, (dus trainingschema, voeding enz), niet klopt, zal het je echt niks helpen.
Behalve dat het je nieren extra belast.
Wat zorgt dat herstel langer duurt en je training dus minder rendabel is.
Plus dat je ook nog eens de kans op blessures vergroot omdat het fysieke proces van het trainen van spieren niet kunt versnellen.
En dat is gewoon wetenschappelijk vastgesteld
Spiermassa bouw je op met gerichte training. En niet door creatine.
Als training, dieet en leefgewoonten goed op elkaar zijn afgestemd, zoals @ Suus al aangeeft, kan creatine wel helpen bij het herstel van de spieren na training. Maar spiermassa krijg je er niet van.
Spiermassa neemt toe door krachttraining als gevolg van een proces dat spierhypertrofie wordt genoemd. Dit is de aanpassing van je spieren op de verhoogde belasting die ze ondervinden tijdens krachttraining. Het proces verloopt in verschillende fasen, die zowel fysiologische als chemische veranderingen in je spiercellen en lichaam omvatten. Hier is hoe het in grote lijnen werkt:
1. Mechanische belasting (spierspanning)
Wanneer je je spieren traint met krachttraining, zoals gewichtheffen of weerstandstraining, worden de spiervezels blootgesteld aan mechanische spanning. Dit kan door het tillen van zware gewichten, het uitvoeren van herhalingen en het verhogen van de intensiteit van je training. De spiervezels worden hierdoor licht beschadigd of gespannen. Dit noemen we spierbeschadiging of microtrauma, wat normaal en zelfs wenselijk is voor spiergroei.
2. Spierherstel
Na het veroorzaken van deze microbeschadigingen, komt het herstelproces in gang. Tijdens het herstel worden de beschadigde spiervezels gerepareerd en sterker gemaakt dan ze waren, wat leidt tot een toename van de spiermassa. Dit proces wordt aangedreven door eiwitsynthese—de productie van nieuw spierweefsel.
3. Hormonale respons
Krachttraining stimuleert ook de productie van verschillende hormonen die essentieel zijn voor spiergroei, zoals testosteron, groeihormoon (GH), en insuline-achtige groeifactor 1 (IGF-1). Deze hormonen spelen een belangrijke rol in het stimuleren van eiwitsynthese en het bevorderen van spiergroei. Testosteron, bijvoorbeeld, is een belangrijk hormoon voor het stimuleren van spiermassa, en bij mannen is de testosteronproductie vaak hoger, wat hen een grotere capaciteit voor spiergroei geeft.
4. Verhoogde spiervezeldichtheid en -grootte
Er zijn twee belangrijke manieren waarop spieren groter kunnen worden door krachttraining:
Hypertrofie van spiervezels: Dit verwijst naar de vergroting van bestaande spiervezels. Wanneer de spiervezels herstellen na beschadiging, worden ze dikker en sterker, wat leidt tot een grotere spieromvang.
Vermeerdering van spiervezels (in zekere mate): Dit is zeldzamer, maar in sommige gevallen kunnen er nieuwe spiervezels ontstaan, een proces dat bekend staat als hyperplasie. Dit komt minder vaak voor, maar kan bijdragen aan spiergroei bij sommige mensen onder bepaalde omstandigheden.
5. Spieradaptatie
Het lichaam past zich aan de belasting van krachttraining aan om efficiënter te kunnen functioneren bij dezelfde intensiteit. Na verloop van tijd wordt je spierkracht en -grootte vergroot om de toenemende weerstand aan te kunnen. Dit gebeurt door meer spiervezels in te schakelen en bestaande spiervezels sterker te maken.
6. Spierenergie en -structuur
Krachttraining verhoogt ook de opslagcapaciteit van glycogeen (de energieopslag in de spieren), wat kan leiden tot een groter volume van spiercellen. Wanneer je spieren meer glycogeen opslaan, trekken ze ook meer water aan, wat de spiergroei verder kan stimuleren. Dit geeft je spieren een voller uiterlijk, wat vaak wordt gezien als een bijkomend effect van krachttraining.
Kort gezegd: spiermassa neemt toe door krachttraining omdat je spieren worden belast, wat leidt tot beschadiging van spiervezels. Het lichaam herstelt deze beschadigingen, versterkt de spieren en maakt ze groter. Dit proces wordt ondersteund door een verhoogde eiwitsynthese, hormonale veranderingen, en de aanpassing van je spieren aan de constante belasting. Hoe vaker en effectiever je traint (gecombineerd met voldoende rust en voeding), hoe meer spiermassa je opbouwt.
Moderator: J. Leppink (zorgprofessional)