- Anoniem4 oktober 2016 om 19:37
Ik ben een meisje van 21 jaar. Ik doe aan voetbal, maar ben wel blessuregevoelig. Door mijn huisarts is al een tijd geleden ook vastgesteld dat ik wat hypermobiel ben.
De klachten begonnen gisteren. Ik was naar school geweest waar ik heel de dag op een niet comfortabele collegestoel heb moeten zitten. Had hier al de nodige rug/kontpijn van. Vervolgens nam ik de trein naar huis waar ik nog eens 40 minuten moest zitten. Ik zat hierbij met mijn rechterbeen over mijn linkerbeen tegen het einde.
Toen ik opstond om de trein te verlaten ging het fout. Het begon met een pijnscheut door mijn heup, waarna het allemaal stijf aanvoelde. Bij iedere stap deed het pijn, maar het was nog te doen. Liep wel al een beetje mank.
Tegen dat ik thuis was was het enorm verergerd. Ik kon amper meer lopen, meer schuifelen, waarbij ik ook niet echt recht kon staan. Ik hing voorover, zo had ik het minste pijn. Ook bij plotse bewegingen, naar bv buiten toe draaien, deed het pijn.
Ik ging zitten waarna het leek te zakken. Niet bleek minder waar. Zodra ik opstond was de pijnscheut zo heftig dat ik door mijn been zakte. Niet geheel want ik kon mij herstellen, maar het verbaasde me wel.
Dit was allemaal gisteren al. Heb ook enorm slecht geslapen omdat ik amper mijn been kon bewegen.
De klachten voelen als volgt: als ik lang heb gezeten is het het ergst. Ik kan soms een beetje lopen, vooral schuifelen, maar ineens lijkt mijn been te spasmen, of in ieder geval iets in mijn heup, waardoor ik weer zon heftige pijnsteek krijg. De pijn is zeker wel een 8 op 10. Kort, maar heel heftig, waarbij ik automatisch bijna door mijn been zak.
De pijn bevindt zich echt in mijn heup. Ik heb geprobeerd alle spieren die je langs buiten kan voelen wat te masseren, maar niks doet pijn. De pijn zit wel vooral aan de buitenkant, maar wel echt diep vanbinnen.
Het voelt allemaal alsof er iets gewoon niet goed zit. Alsof, en ik heb geen idee of dit medisch correct is hoor, er bijvoorbeeld een zenuw of een peesje klem zit ergens, waardoor ik niet echt kan lopen of bewegen. Soms lijkt dat stukje dan te spasmen omdat het klem zit, waardoor ik die heftige pijn voel. Het voelt niet natuurlijk in mijn heup, en totaal niet goed.Ik kan helaas niet terecht bij de osteopaat, ga morgen nog eens bellen. Ik ga wel langs bij de huisarts morgen, maar heb daar weinig vertrouwen in om eerlijk te zijn. Die schrijft me meestal “rust” voor.
Ik heb totaal geen idee wat het is, maar ben bang dat het met mijn bekken te maken heeft. Die heeft al eens eerder scheef gestaan waardoor er wat bekneld zat. Voelde dit toen in mijn lies, niet in mijn heup. Maar hopelijk hoor ik dan morgen meer..
Heeft er iemand enig idee?2 reactiesReagerenJohn (moderator)
4 oktober 2016 om 19:48Moeilijk om daar zo zonder enig onderzoek iets over te zeggen.
Reageren
Wacht even af wat de huisarts ervan gaat zeggenAnoniem5 oktober 2016 om 11:36De huisarts wist het ook niet precies zeker. Daarna heeft hij geprobeerd mijn been en heup los te maken. Tijdens zijn onderzoek en gepruts klonk er ineens een luide knak, die ook behoorlijk pijn deed, maar hierna was de pijn in mijn heup over. Bijna volledig over, afgezien af en toe nog een na-steekje en wat stijfheid.
Reageren
Volgens de arts was er dus inderdaad iets dat vast zat, al kon hij niet exact zeggen wat. Waarschijnlijk door het verkeerd zitten is het verschoven, omdat ik dus nogal los ben (hypermobiel). Hij raadde me dus aan om te sporten en niet meer in extreme houdingen te zitten.
Het knakken in mijn heupen zouden daar ook aan te wijden kunnen zijn, maar zolang ik daar geen echte pijn aan had moest ik me daar geen zorgen over maken.
Raar dat het zomaar kwam en wegging, maar ik ben in ieder geval blij dat ik weer wat kan.