Zoeken Vraag het forum

Wat betekend dit?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

mijn vraag wat betekend deze uitslag zonder medische worden?

Bekken:
    Symmetrisch aspect van heupgewrichten. Discrete scheefstand nadele van links.
    Er is een lumbosacrale overgangsanomalie met een forse processus transversus L5 rechts met neo-articulatie tussen de transversus en ala os sacrum rechts met sclerotische veranderingen: vermoedelijk secundaire arthrose.

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Een heupscheeftstand.
    Deze wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verkalking of verharding gewrichten in de overgang van de onderrug naar het heiligbeen waardoor een arthrose (gewrichtsslijtage) is ontstaan.

Reageren
    Anoniem

Mijn arts zei alleen dat het geen artrose is maar heupdisplasie ik ben te jong voor artrose

Er zijn op foto inderdaad verhardingen te zien

Reageren
    Anoniem

Maar dat is heel anders dan deze tekst snap er niks meer van kan dat?

Reageren
    John (moderator)

Je had me gevraagd om onderstaande tekst te “vertalen”.
    [quote]Symmetrisch aspect van heupgewrichten. Discrete scheefstand nadele van links.
    Er is een lumbosacrale overgangsanomalie met een forse processus transversus L5 rechts met neo-articulatie tussen de transversus en ala os sacrum rechts met sclerotische veranderingen: [b]vermoedelijk secundaire arthrose.[/b][/quote]
    Het woord arthrose staat er toch echt. Ik heb letterlijk vertaald wat er staat.
    De interpretatie door de arts zou inderdaad iets anders kunnen zijn. Die heeft namelijk alle van belang zijnde informatie.

Reageren
    Anoniem

Ja sorry bedankt voor het vertalen het is gewoon nogal verwarrend

Reageren
    John (moderator)

Ik geloof graag dat het verwarrend is.

Er is onderzoek gedaan en de radioloog maakt een verslag van wat hij/zij ziet en vermoed. De arts legt dit verslag naast de klachten en kijkt naar alle omstandigheden waaronder ook je leeftijd. Dat kan dan de reden zijn waarom de arts met een iets andere verklaring komt.

Reageren
Reageer op: Wat betekend dit?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.