Zoeken Vraag het forum

Operatie of niet?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Ik ben een meisje van 15 en doe aan atletiek 5x per week 2 uur. Sinds februari heb ik weinig getraind.

In Februari 2014 ben ik door mijn enkel gegaan en kon toen niet meer lopen, hij werd gelijk heel dik en blauw. Ik was alleen thuis waardoor ik niet naar het ziekenhuis kon of iets anders. Met veel doorzettingsvermogen is het me gelukt om er op te staan. In maart ben ik ermee naar de fysio geweest omdat ik het idee had dat het niet helemaal goed was. Daar bleek dat mijn enkelbanden waren afgescheurd. Mijn fysio heeft voor 4 weken mijn enkel getaped ik mocht alleen niet trainen maar voor de rest alles, ook door de pijn heen wat ik erg raar vond.

Ik hield last van mijn enkel. Hij zei dat het heel lang kan duren. De pijn was zo erg af en toe dat ik met moeite kon lopen. In mei ben ik naar een sportarts geweest. Ik moest na de zomervakantie terug komen als ik nog last had van dezelfde klachten. In augustus ben ik terug gegaan. De sportarts heeft een injectie voorin mijn enkel, een ontstekingsremmende injectie.

De injectie heeft ligt geholpen toch bleef er aan de achterkant van mijn enkel een soort van beklemming, ik kan/kon mijn voet niet helemaal strekken. Hij heeft daarna nog een keer een injectie gegeven in de hoop dat het helemaal weg gaat. Deze injectie heeft niet geholpen. Vervolgens heeft de sportarts mij doorverwezen naar een orthopedisch chirurg. In november ben ik naar de chirurg geweest en moest ik een mri laten maken. Hij had het vermoeden dat het posterieur impingement was.

Uit de mri kwam dat er een hoop geïrriteerd littekenweefsel aan de achterzijde van mijn enkel was, een vorm van posterieur impingement. Hij zei dat hij meestal opereert, maar hij vind me nog te jong omdat er een mogelijkheid is dat hij een zenuw raakt. Hij heeft vervolgens een vergelijkbare injectie gegeven aan de achterzijde van mijn enkel gegeven. Begin februari moet ik terug komen en gaat hij bekijken of het geholpen heeft. Tot nu toe merk ik geen verschil..

Ik moest van de chirurg alvast bedenken of ik eventueel een operatie zou willen als de injectie niet heeft geholpen. Hij heeft verder niks uitgelegd over de operatie.

Ik zou graag willen weten hoe groot de kans is dat er een zenuw geraakt wordt en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Ook wil ik weten wat jullie mij aanraden en wat je kan verwachten van de operatie en het herstel daarvan.

Op dit moment kan ik wel heel rustig aan hardlopen maar heb na afloop nog steeds best veel last. Ook fietsen met tegen wind afgelopen week zorgde voor veel pijn.

Bij voorbaat dank.

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De kans dat er een zenuw wordt geraakt is pakweg 50%. dat risico zit er altijd in.
    Maar een advies geven of je al dan niet moet laten opereren is moeilijk. Dit is toch iets dat je zelf moet beslissen op basis van de klachten die je nog hebt en dat in overleg met de orthopeed.

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb nog een paar vragen:
    Wat voor operatie is het?
    Kan het helemaal verholpen worden of wordt het verholpen maar is de kans dat het terug komt groter?
    Hoe lang duurt de operatie en de revalidatie?

Reageren
    John (moderator)

Dat zijn vragen waarop ik je helaas geen antwoord op kan geven. Dat kan alleen de orthopeed beoordelen.Die kent je dossier en de omvang van de aandoening. Hij/zij voert de operatie uit en kan je daar dan ook het meeste en beste over informeren.

Reageren
Reageer op: Operatie of niet?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.