Zoeken Vraag het forum

Steken / Prikkel in mijn enkel

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste,

Ik ga niet graag naar de dokter, die man heeft wel betere dingen te doen voor mensen die echt wat mankeren maar ik zit nu toch met een klein dingetje.

Ik heb incidenteel wel eens een steek / sterke prikkel in mijn linker enkel (aan de buitenkant) net onder de bal. Ik denk zelf dat dit de enkelband is maar zeker ben ik er niet van. Nu heb ik er de afgelopen 4 dagen continu last van. Ik heb er al een soort van enkel brace omheen gedaan voor versteviging maar dit bied helaas geen resultaat. Verder is de enkel niet dik en er is ook helemaal niks aan te zien.

Ik heb mij ooit wel eens laten vertellen door een dokter dat ik “ruime” enkelbanden heb.

Wat zou ik hiermee kunnen doen? ik zal er niet aan dood gaan maar het is gewoon lastig.

Groeten,
    Jeffrey

8 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Hoe oud ben je?
    Doe je aan sport?
    Wat draag je doorgaans voor schoeisel?

Reageren
    Anoniem

Beste Tandor,

Ik ben 25 jaar, doe niet aan sport en draag hoge schoenen die over de enkel heen gaan.

Gr,
    Jeffrey

Reageren
    John (moderator)

Sportschoenen waarvan de veters niet zijn gestrikt?

Het is nog maar de vraag of de steken door een enkelband worden veroorzaakt. Heb je enig idee of die steken alleen bij bepaalde bewegingen voor komen?

Reageren
    Anoniem

Hallo Tandor,

Bedankt voor je reactie. Zie de bijlage voor eht type schoen dat ik draag en de veters zijn altijd stevig (niet strak, niet los) gestrikt.

Het is niet bij een bepaalde beweging. Soms in bed of op kantoor als ik stil lig of zit dan uit het niets een steek in me enkel. houd dan even een paar seconden aan en gaat dan weer (nu afgelopen 4 dagen aan een lopend last van).
    [attachment=1905]index.jpg[/attachment]

Reageren
    John (moderator)

Zou je een foto van je enkel kunnen maken en daarop de plaats aangeven waar de steek zich voordoet?

Heb je nog andere klachten aan je bewegingsapparaat of rug?
    Hoe groot ben je en wat weeg je?

Reageren
    Anoniem

Beste Tandor,

Verder geen klachten en voel me kip lekker. Ben 180 lang en weeg 100kg. Ik weet het dat is te veel maar dat staat er volgens mij los van. Weeg al jaren zoveel.

Voor de foto zie de bijlage en ik voel het steken bij het zwarte punt die ik erop heb gezet.

[attachment=1906]DSC_0153.JPG[/attachment]

Reageren
    John (moderator)

Ik zie volgens mij wel wat zwelling in je enkel.
    Op het plekje dat je aangeeft, loopt een pees net onder de kop van je kuitbeen(F op de foto) door. De pees van de Musculus Peroneus. Ik denk dat daar jouw probleem zit.
    De pees loopt zoals je op de foto zit net onder dat kopje door. Soms verplaats de pees zich iets. Dat noemt men een pees luxatie. En andere mogelijkheid is een lokale peesontsteking op die plek omdat er drukpunt ontstaan tussen pees bot.
    Je gewicht kan hier overigens wel iets mee te maken hebben. Je voeten en vooral je enkel dragen wel het totale gewicht. Langdurige overmatige druk kan dus wel problemen veroorzaken.

Ik zou je adviseren om naar een fysiotherapeut te gaan. Die kan met functietesten kijken of het inderdaad de pees is. Gezien je klachten lijkt mij een enkelband niet zo voor de hand liggend.

Reageren
    Anoniem

Beste Tandor,

Heel erg bedankt voor de informatie en het gegeven advies, hier kan ik wat mee en ik ga er zeker opvolging aan geven. Bedankt!

Gr,
    Jeffrey

Reageren
Reageer op: Steken / Prikkel in mijn enkel
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.