- Anoniem30 november 2014 om 00:47
Hallo,
Ik ben een zeer actieve sporter. Sport iedere dag. Zo’n twee weken geleden heb ik vlak na een training wat last van m’n kuit gekregen. Ik dacht eerst dat het gewoon spierpijn was en dat het wel over zou gaan. De volgende dag echter kon ik nauwelijks lopen. M’n hele kuit zat vast. Op zich nog steeds geen probleem, ik dacht dat ik m’n kuit misschien wat te veel had overbelast. Ik sport veel dus heb gelijk een massagebehandeling gehad bij mijn vast trainer. Dit maakte mijn kuit wel wat losser, maar de pijn was er nog steeds. Een paar dagen heb ik wat rustiger aan gedaan en het ging steeds beter. Echter, toen de echte pijn in mijn kuit weg was voelde ik een hele rare harde bobbel aan de binnenkant van mijn scheenbeen. Er zat geen enkel beweging in de bobbel. Als ik er op drukte deed het pijn, maar niet onverdraaglijk. Er was wel één plekje rond de bobbel die een stekende pijn gaf als ik erop drukte, dit plekje was niet op de bobbel zelf maar meer tussen mijn scheenbeen en mijn kuitspier. De bobbel heeft er zeker anderhalve week gezeten en werd niet groter of kleiner. In een nacht is de bobbel vervolgens verdwenen, maar daarvoor in de plaats is mijn kuitspier weer heel pijnlijk geworden. De plek waar m’n kuit pijnlijk is is echt in het midden van de kuit, dus niet echt in de buurt van mijn scheen. De pijn is rij ondraaglijk op het moment dat ik ga rennen. Hopelijk heeft iemand een goede verklaring voor waar de pijn vandaan komt. Ik het zelf gedacht aan shin splints of misschien stressfracturen in mijn scheenbeen, maar ik vind de pijn in mijn kuit dan vrij onverklaarbaar.
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
30 november 2014 om 09:13Shin splints is zo gek nog niet bedacht. Men spreekt in dit geval over het Mediaal Tibiaal Stress Syndroom.
De klachten kunnen worden veroorzaakt door de musculus soleus.(diepe kuitspier of scholspier). Dat zou je klachten in de kuit kunnen verklaren. Omdat dit vast te stellen is echter wel lichamelijk onderzoek nodig en een aantal functietesten.Ik zou je dan ook willen adviseren naar een fysiotherapeut te gaan.
Op de eerste foto zie je binnenkant van een linkerbeen met daarop de plek van de M. Soleus.
Op de tweede foto zie je een achteraanzicht van een rechterbeen. Als je naar M. Soleus kijkt, zie je aanhechtingen in geel. Het gaat dan met name om de aanhechtingen op het scheenbeen. Op de foto links in beeld. Dat is dus de binnenkant van het been.
ReagerenAnoniem3 december 2014 om 05:21Bedankt voor je reactie. Ben inderdaad naar de dokter gegaan. Ze dachten in eerste instantie dat het iets met het bot was, dus heb een x-ray laten maken. was echter niets op te zien dus ze waren nogal verbaasd. Ze vreesden zelfs dat het misschien kanker was, dus heb een ct scan laten maken. Na aanleiding van de ct scan zijn ze tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk een calcium deposit is. Dit kan enkele maanden duren helaas, maar met goede behandeling kan ik ervoor zorgen dat ik er al snel geen last meer van zal hebben
Reageren