- Anoniem15 september 2014 om 14:05
Hallo, Ik ben geboren met het hypermobiliteitssyndroom. Daarnaast is het voor mijn rug lastig om recht te staan. Vanaf men schouderbladen heb ik een lichte kromming naar voren. Volgens de chiropractor ben ik ook hiermee geboren. Nu heb ik veel rug/nekklachten, omdat mijn rechterschouder veel problemen geeft vanwege de hypermobiliteit en daarbij mijn rug geneigd is voorover te buigen. Door de hypermobiliteit heb ik last van erge vermoeidheid. Nu heb ik d.m.v. Mensendieck en chiropractie men houding weer zover op orde dat ik weet hoe ik rechtop moet lopen. Dit lukt op zich goed, alleen blijft het voor mij heel hard werken om rechtop te blijven. Dit kost erg veel energie. Met name in extra vermoeide periodes lukt het me niet om rug en nek recht te houden, wat vervolgens weer problemen in nek en rug veroorzaakt. Is het voor mij verstandig om een houdingcorrector of rugrechthouder te gebruiken in de periodes dat ik extra vermoeid ben? Heeft iemand ervaring met zo’n hulpmiddel?
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
15 september 2014 om 15:21Een brace of een corset zou inderdaad een heel handig hulpmiddel zijn als je dat gebruikt als het nodig is. Het is natuurlijk wel zaak dat je zelf altijd bedacht blijft op een juiste houding.
ReagerenAnoniem15 september 2014 om 16:08Hallo Tandor, bedankt voor je reactie. Het is zeker de bedoeling om op mijn houding te blijven letten. En ik wil het ook niet vaker dragen dan strikt noodzakelijk, omdat ik wat de angst heb dat het hulpmiddel mijn spierfunctie gaat overnemen. Door het alleen te gebruiken wanneer noodzakelijk hoop ik dat hiermee te voorkomen.
ReagerenJohn (moderator)
15 september 2014 om 16:36Dan is het inderdaad goed hulpmiddel.
Reageren