- Dorus30 juni 2026 om 12:10
Na een dagje op mijn knie te hebben zitten schilderen, begon ik last te krijgen van mijn knie wanneer ik helemaal met de hak naar mijn bil ging, als ik erop ging zitten. Zo’n pijnscheut dat het eigenlijk niet ging. Omdat ik er tijdens sporten geen last van had, maar het achteraf wel voelde na hardlopen en tennissen, wel door blijven sporten op rustig tempo. Na een periode zo te hebben bewogen, na een keer hardlopen toch heel erg stijf, pijnlijk en dik. Huisarts stuurde me naar de fysio en die gaf mij aan dat hij een scheur in mijn meniscus vermoedt. 6 weken rusten en langzaam sporten opbouwen zou de pijn mogelijk laten verdwijnen.
Nu heb ik sindsdien 6 weken niet gesport en enkel gewandeld en af en toe een stukje gefietst (op een normale fiets). Lopen gaat weer goed, maar die pijnscheut bij het diep buigen van de knie en hurken is niet minder geworden. Zo is bijvoorbeeld opstaan vanuit een gehurkte houding nog steeds even pijnlijk en zak ik er nog steeds door. Eigenlijk is deze nu dus al ruim 4 maanden aanwezig en wordt niet minder. Fysio stelt voor een echo te laten maken om te kijken of ze iets kunnen zien. Wat is jullie ervaring met een gescheurde meniscus en het herstel hiervan, zonder operatie? Of juist met? Is het mogelijk dat deze scheur simpelweg niet te herstellen is met enkel rust? Ik begreep van de fysio dat de kijkoperaties niet meer zo snel worden uitgevoerd en hij wilde me daarom ook nog niet doorsturen naar een orthopeed.
Ik ben nog jong, dus zou het zo zonde vinden om nog heel wat maanden met deze klachten te blijven lopen en niet te kunnen sporten. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!