Zoeken Vraag het forum

Knobbeltje onderaan op schuine halsspier bij aanhechting sleutelbeen borstbeen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Marieke

Hallo,
    Ik voelde vorige week een beweegbaar rond bultje/ knobbeltje helemaal onderaan de schuine halsspier bij de aanhechting naar het sleutelbeen aan de voorkant en het borstbeen ( sternum). AAN DE LINKERKANT
    Het bultje zelf is pijnloos en ook alleen duidelijk te voelen als ik mijn hoofd draai en daarmee de schuine halsspier goed aanspannen.

Het knobbeltje/bultje zit op de Geel aangegeven/ gemarkeerde plek op bijgevoegde foto.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en of het kan duiden op iets ernstigs zoals uitzaaiingen in de lymfeklieren.
    Want zover ik weet lopen er ook lymfeklieren in dat gebied, maar ik ben verder niet ziek en ook niet ziek geweest, en het knobbeltje zelf is pijnloos. En ik las dat opgezette pijnloze lymfeklier bij het sleutelbeen bijna altijd uitzaaiingen zijn dus maak mij best zorgen.
    Wel heb ik regelmatig bijna dagelijks pijn aan het sleutelbeen( de kop) aan de voorkant bij de hals. LINKERKANT
    En ben ik bekend met chronische pijn in nek en schouder/schouderblad door hoge spierspanning waarvoor ik naar fysio ga voor wat verlichting van de pijn.
    Maar dit knobbeltje heb ik nooit eerder gehad en gevoeld op de plek waar deze nu zit.

En omdat ik het knobbeltje nog maar net heb gevoeld sinds een week, wil ik er ook niet gelijk mee naar de huisarts gaan.
    Vandaar mijn vraag hier of iemand weet wat dit zou kunnen zijn, want vind het een beetje een vreemde plek voor spierknopen ook om het knobbeltje zelf niet pijnlijk is.

3 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

“ik las dat opgezette pijnloze lymfeklier bij het sleutelbeen bijna altijd uitzaaiingen zijn” …die klopt niet!
    Lymfeklieren in hals, oksel, liezen zijn regelmatig actief door de aanvoer/ filtratie van lymfevocht uit het drainagegebied.
    ( lymfe-)”Klieren horen te klieren”..
    Daardoor worden afweerstoffen gemaakt.

Als lymfe klieren erg lang blijven zitten en / of je je te druk maakt: laat het eens voelen ( door je huisarts)..

Reageren
    Marieke

Oke ja ik snap dat lymfeklieren met enige regelmaat wat kunnen opzetten, maar de plek vind ik vreemd en heb dat daar ook nog nooit gevoeld.
    Het zit helemaal onderaan in het gele gebied ( zie foto) aan de voorkant.
    Het lijkt op/ tegen de schuine halsspier te zitten tegen het sleutelbeen/ borstbeen aan. Hij is duidelijk voelbaar als ik mijn schuine halsspier aanspant en mijn hoofd naar 1 kant draai.
    Maar ik dacht dat daar geen lymfeklieren zaten.
    En dat gebied is ook pijnlijk.

Reageren
    Peter (huisarts)

Daar zitten zeker wel ook lymfeklieren!

Reageren
Reageer op: Knobbeltje onderaan op schuine halsspier bij aanhechting sleutelbeen borstbeen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.