- Jos8212 mei 2025 om 18:48
Hallo,
Ik heb al lange tijd klachten als veel zweten, angstig, moeilijk adem kunnen halen, hyperventileren en ook al mijn spieren blijven steeds verkrampen. Ik word daar nog extra angstig van omdat ik in het verleden een hernia heb gehad en de pijn slecht kon verdragen. Hiernaast was er daarvoor een vermoeden van een tumor in mijn rug. Ik ben hierdoor alert geworden op mijn lichaam. Ik ben ook bang voor heftige pijn. Ik loop nu bij een psycholoog en
krijg hier emdr voor maar ik merk dat ik moeilijk (hoe raar dat ook klinkt) om in mijn lichaam te blijven.
Mijn huisarts gooit alles op de angst en hyperventilatie (en slik nu ook sinds 3 maanden citalopram, maar dat geeft soms wat posiviteit maar mijn lichaam doet raar en voel ik niet goed aan). De angst en wrsl hyperventilatie is er ook zeker maar mijn spieren verkrampen steeds en daardoor (of daarom) adem ik ook moeilijk. Ik ben er constant mee bezig wat het natuurlijk versterkt maar ik weet niet goed wat ik er aan moet doen. Ik dwing mezelf om te bewegen maar de spierspanning lijkt alleen maar erger te worden en ik vraag me af of ik bepaalde spierem niet teveel bellast. Ik probeer wel steeds mijn ademhaling te verlengen op advies van de psycholoog en dan te bewegen maar ik zet heel veel druk op mijn spieren /lichaam en het voelt alsof ze mijn lichaam niet goed kunnen dragen, spieren verkrampen dan nog meer lijkt het. Ik heb ook af een toe een knarsend gevoel in mijn hoofd alsof er weefsel afbreekt (ik weet het klinkt heel raar). Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik heb eerder wel pijn medicatie gehad van de huisarts maar dan voor een paar dagen en daarmee doorbreek ik de cyclus niet en ik twijfel gewoon met wat er aan de hand is. Het voelt raar en klopt niet. Ik heb ook een brandend gevoel in mijn huid. Ergens wil ik ook heel veel slapen maar ik heb anderzijds ook het gevoel/angst dat ik wel in beweging moet blijven want anders verlies ik teveel spiermassa/kracht. Heeft iemand advies?3 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 mei 2025 om 19:42Dat je spieren verkrampen kan door het hyperventileren komen en door angst. Je moet dit toch goed met de psycholoog bespreken.
Reageren
Aan het hyperventileren zou je wel iets kunnen doen. je kunt naar een fysiotherapeut gaan voor ademhalingsoefeningenJos8212 mei 2025 om 22:28Dankje John!
Reageren
Het lastige is nu dat ik als het ware getriggerd wordt door mijn eigen lichaam en uit angst ga ik bewegen en probeer ik ondertussen uit te ademen en afleiding te zoeken maar dat lukt niet goed want alles is te verkrampt. Maarja niet bewegen is ook niet goed en ben dan ook bang dat ik niet meer beter wordt dus forceer ik nu spieren. Ik heb woensdag weer een gesprek met de psycholoog en krijg ook emdr, alleen weet ik eigenlijk niet hoe dat dat hier bij kan helpen. Ik weet waar de angst vandaan komt maar doordat het zich heeft opgebouwd is het een vicieuze cirkel. Is er medicatie wat kan helpen tegen de verkrampingen?John (moderator)
12 mei 2025 om 22:34Hoe de EMDR kan helpen is dus een vraag die je aan de psycholoog moet ztellen.
Reageren
Het verkrampen los je met pillen niet op. Je moet dan wat aan dat hyperventileren doen. Medicatie voor de angst in het algemeen is er wel. Maar dat moet je dan met je huisarts bespreken