Zoeken Vraag het forum

Trilling tong

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Ron

Hoi, ik heb de laatste tijd veel in de spiegel gekeken om te checken of ik spiertrekkingen in mijn tong heb.Als ik mijn tong volledig in rust op de mondbodem laat rusten zie nagenoeg nooit iets, maar als ik de punt van mijn tong op mijn voorste tanden onder laat rusten dan is er beweging te zien op de punt van mijn tong, de eerste 2 a 3 centimeter.Heeft iedereen dat?
    En als ik mijn tong in rust op de bodem van mijn mond laat rusten en er is niets te zien betekent dat dat ik geen fasciculaties heb?

13 reacties
    Reageren
    John (moderator)

dat is een normaal verschijnsel

Reageren
    Ron

Klopt het dan dat je je tong alleen moet controleren op fasciculaties als deze volledig in rust op de bodem van de mond ligt en als je dan geen duidelijke bewegingen ziet er ook geen fasciculaties zijn?Ben bang voor als.

Reageren
    John (moderator)

Als je al moet controleren OF je fasciculaties hebt, dan heb je er geen. Bij ALS zijn ze er en dan hoef je dat niet meer te controleren. Je bent jezelf met dat controleren bang aan het maken

Reageren
    Ron

Zijn die fasciculaties bij als dan overduidelijk?Ik bedoel zie je dat in een oogopslag?

Reageren
    John (moderator)

Ja die zie je meteen en voel je ook

Reageren
    John (moderator)

Hoe oud ben je?

Reageren
    Ron

Ik ben 44, waarom?

Reageren
    Ron

Volgens mij ziet mijn tong er normaal uit, ik ben afgelopen februari door neuroloog gecontroleerd,alles was goed.

Reageren
    Ron

Maar ja is alweer 6 maanden geleden.Hij zag geen fasciculaties.

Reageren
    John (moderator)

Was maar een vraag om te kijken of je je überhaupt zorgen daarover zou moeten maken. Soms komt zo’n vraag van kinderen van 13-14 jaar… en dan is zoiets toch echt niet aan de orde

Reageren
    John (moderator)

Die zullen er ook niet zijn. Misschien is het goed als je iets aan de angsten gaat doen

Reageren
    Ron

Begrijp ik.
    Nog een laatste vraag, als een tong er normaal uit ziet klopt het dat er dan zowiezo geen sprake kan zijn van als?

Reageren
    John (moderator)

Dat zou ik zo niet willen zeggen. ALS zal niet meteen het uitzien van de tong veranderen

Reageren
Reageer op: Trilling tong
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.