- Merel24 oktober 2019 om 20:44
Sinds een maand ben ik bang dat ik ALS heb.. ik heb veel last van spiertrillingen over mn hele lichaam. Zelfs in mijn mond. Nu las ik dat dit een duidelijk symptoom van ALS is.
Ik ben 25j… ik mag volgende week naar de neuroloog maar mn leven is al aardig ingestort..
Mensen die hier ervaring mee hebben?
20 reactiesReagerenJohn (moderator)
24 oktober 2019 om 20:52Heb je veel stress of spanningen?
ReagerenMerel24 oktober 2019 om 21:03Nee normaal niet eigenlijk.
Alleen sinds dat ik klachten heb en Google zei dat het ALS kan zijn merk ik angst.. we proberen een baby te krijgen maar heb het idee dat ik dat niet meer moet willen. De prognose van ALS is niet rooskleurig
ReagerenJohn (moderator)
24 oktober 2019 om 21:33Doe eens de test op:
Reageren
https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/Merel24 oktober 2019 om 22:32Hij geeft 50 aan
ReagerenJohn (moderator)
24 oktober 2019 om 22:40Dan worden de klachten toch door spanningen veroorzaakt en ben je aan het hyperventileren
ReagerenArjen25 oktober 2019 om 01:48Hoi Merel!
Loop je hier al langere tijd mee? Misschien wel even fijn om van iemand te horen met exact hetzelfde verhaal.
Precies een jaar geleden begonnen bij mij dezelfde klachten. Ook ik was toen 25jr. Ook ik ging Googelen, hierdoor ontwikkelde de angst voor ALS en werden alle ‘symptomen’ uitvergroot.
Ik denk, net als John (die er natuurlijk meer verstand van heeft) dat het aan je ademhaling ligt.
ReagerenMerel25 oktober 2019 om 07:51He Arjen,
Lief dat je op mijn topic reageert.
Ik ben er ruim een maand mee bezig nu inderdaad. De klachten zijn ook verergerd in de tussentijd.
Qua ademhaling en hyperventilatie had ik nog niet echt eerder iets over gehoord.
Jij bent dus van je klachten af?
Ben je ook medisch onderzocht?
ReagerenFTP25 oktober 2019 om 11:31Dag Merel.
Het is goed dat je sowieso naar de neuroloog gaat. Die kan de nodige onderzoeken doen. Ik kan je nu al zeggen dat de kans veel groter is dat het ligt aan stress en angst dan aan ALS. Mijn oom heeft ALS en dat begint eigenlijk bijna nooit met trillingen maar met spierzwakte in je kleine spiertjes (bijv vingers).
Lees eens de topic “angst voor ALS” door bij hersenen en zenuwen.
Ikzelf loop al twee jaar met allerlei klachten oa spiertrillingen. Ik heb talloze onderzoeken gehad waar telkens niets uitkwam. Ik ga nu na heel veel sukkelen (ik ben zelfs op spoed beland) naar een psycholoog en mediteer. Mijn klachten zijn sedert een paar dagen veel minder aan het worden.
Bij mij zijn de klachten ook uit het niets begonnen. Tenminste dat dacht ik. Maar door mijn gesprek met de psycholoog en zelfreflectie bleek ik toch veel meer stress te hebben dan ik eigenlijk dacht
ReagerenMerel25 oktober 2019 om 12:57Ik hoop dat het bij mij ook daarvan komt. Dat er ergens onbewust stress zit.
Vrees alleen dat het bij mij anders zit. Al snap ik ook dat iedereen dat denkt.
Net wilde ik gaan wandelen en het is dan net alsof mijn linker been slaapt. Het kost me veel moeite om ‘normaal’ te lopen. Ook met praten lijkt het alsof dat niet meer duidelijk lukt en het me meer moeite kost. Word toch wel bang van deze klachten:(
ReagerenMerel25 oktober 2019 om 21:46FTP26 oktober 2019 om 12:21Dag Merel,
Ik begrijp dat het heel lastig kan zijn. Je hoeft niet direct aan het ergste te denken zoals ALS. Al bij al is dat een erg zeldzame ziekte. De kans dat je die dus hebt is erg klein en al zeker op jouw leeftijd.
Reageren
Moeite met praten heb ik nooit gehad maar wel krampen, gevoel van door mijn benen te zakken heb ik ook gehad.
Het is soms moeilijk te geloven maar angst/CHV kan ook dergelijke klachten geven. Ik heb echt tientallen symptomen gehad waarmee ik meer dan eens heb gedacht dat ik ging flauwvallen of doodgaan.
Als er niets uit de testen komt die ze gaan doen moet je er toch rekening mee houden dat angst/CHV de oorzaak kan zijn.Merel26 oktober 2019 om 22:22Bedankt voor je berichtje ftp.
Lijkt Alsof je ervaringsdeskundige bent wat dit betreft.
Zou je hier meer over vertellen?
ReagerenFTP27 oktober 2019 om 19:52Dag Merel.
Ik heb jammer genoeg inderdaad ervaring met lichamelijke klachten die veroorzaakt kunnen worden door angst/CHV. Mijn volledig verhaal hier posten zou het vreselijk lang maken. Ik kan je eventueel wel een mail sturen als je hier je e-mail adres wil plaatsen.
Er zijn op facebook 2 pagina’s en 2 groepen van mensen met angst en CHV waar veel Nederlanders in zitten (ik ben van België). Gewoon op facebook in het zoekvak “chronische hyperventilatie” intikken en je vindt ze terug. Op de pagina’s verschijnt niet zo veel maar op de groepen komen dagelijks berichten.
ReagerenMerel28 oktober 2019 om 07:18