Zoeken Vraag het forum

Test syfilis gedaan 2x niet betrouwbaar?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Gert

Hoi

Tijdje seksueel contact gehad waar ik terugkijkend niet heel trots op ben. Ook angst voor soa is ontstaan, hele pakket testen besteld via soa poli online omdat deze wordt aangeraden door oa soa aids en ggd.

Syfilis test na 4 weken gedaan en syfilis/hiv test na 12 weken. Alles negatief. Vraag gesteld of dit dan 100 procent dekking is bij soa poli klantenservice maar daar geeft een medewerker aan dat syfilis alleen naar boven komt op moment dat je klachten hebt. Klopt dit? Want alle andere info op internet zegt iets anders.

Kan een zorgpro hier iets over zeggen? Ik zou graag willen weten of ik soa vrij ben en dus een nieuwe relatie zou kunnen aangaan zonder zorgen op overdracht van iets

8 reacties
    Reageren
    Anoniem

100% betrouwbaarheid bestaat niet in het leven…

Een syfilis test na 12 weken is voldoende betrouwbaar. Ik geef wel de voorkeur aan een test waarbij bloed uit de armplooi wordt afgenomen, en dit wordt onderzocht in een laboratorium. Een thuistest is minder betrouwbaar.

Het wel of niet hebben van klachten heeft totaal niets te maken met de betrouwbaarheid van de test. Syfilis verloopt vrijwel altijd zonder klachten in het begin. De zweer die je krijgt valt vaak niet op. Daarna krijg je een latente fase (verborgen syfilis) waar je weinig tot geen klachten hebt. Daarna wordt het verloop minder onschuldig en krijg je rode vlekken over je hele lijf en worden organen aangetast.

Reageren
    Gert

Oke, het was een labtest met vingerprik. De lab waar het naar toegestuurd is was wel een gecertificeerde instantie.

Maar als je dus geen klachten hebt of wel klachten hebt zou niet uitmaken voor de uitslag van deze test? Geen klachten maar wel positief zou er dus in principe moeten uitkomen?

Reageren
    Anoniem

Dat is wat ik schreef.

Ik geef de voorkeur aan een test waarbij bloed uit de armplooi wordt afgenomen. Dat levert gewoon een meer betrouwbaar resultaat.

Reageren
    Gert

Oke, weet niet of er nog anderen zijn die kunnen reageren evt. Maar anders ga ik er vanuit dat er geen reden is om te denken dat ik dan een verstopte syfilis infectie heb…

Reageren
    Anoniem

Op basis van wat jij beschrijft zou ik mij daar geen zorgen over maken. Dat is anders wanneer er een hoog risico is geweest, zoals b.v. waarschuwing door iemand die syfilis heeft, of aantoonbare klachten zoals een zweer. Als je dan toch nog negatief test, zou ik altijd een nieuwe test na drie maanden doen via de huisarts.

Reageren
    Gert

Ik heb contact gehad met iemand die met veel mensen bed deelt… Achteraf gezien niet meest slimme actie. Niet veilig gedaan… Ook dat niet slim

Geen klachten gehad zoals zweer of ziek gevoel. Maar wil nu voor ik met iemand in bed duik wel zeker weten dat ik die persoon niks ga geven. Dus vandaar dat ik zoveel betaal voor die testen.

Reageren
    Tio

Er zijn er ook bij die aan stealthing doen en dat is stiekem het condoom er af doen terwijl de afspraak met was. Er is ooit iemand geweest die heeft zo aids opgelopen waardoor diegene leenslang aan medicijnen zit en diegene heeft dat condoom er stiekem van af gedaan en die zijn er ook nog die dat doen. Verschrikkelijk dat je dat kunt iemand met opzet besmetten en dan met iets waarvoor je je leven lang pillen moet slikken en er is nog geen geneesmiddel voor alleen prep maar dat was toen nog in die tijd toen er een pilot voor was en hiervoor kwam een aantal voor in aanmerking. Ze zeiden dat in 2030 een geneesmiddel zou zijn en dat is de ultieme droom dat mensen kunnen genezen en dan geen medicijnen meer hoeven te slikken. Er zijn ook mensen die niet eerlijk zijn en niets zeggen en ook al ziet men het of vermoed men het dan kunnen ze ijskoud liegen dat ze zich hebben laten testen waar niets van waar is. Vroeger stond er tussen de contact advertenties advertenties over Aids om te waarschuwen en om er aan te denken. Er zijn er ook die zullen het niet weten maar er zijn er ook die weten het en of ze het zouden weten en dan niet zeggen en wel meerdere contacten hebben op een vakantie en dan kun je tijdens de vakantie een souvenir meenemen en daar waarschuwen ze ook weer voor om in the heat of the moment iets bij je te hebben. Je kunt je hoofd koel houden en door nee te zeggen ben je 100% zeker

Reageren
    Tio

Sommigen liegen dat ze niets hebben om zo maar zonder te kunnen maar condooms beschermen niet voor de volle honderd procent, Je weet nooit of iemand de waarheid spreekt want vroeger waren er contactadvertenties en daar tussen ook advetenties waar ze waarschuwden voor aids ener zijn ook mensen die aan stealthing doen en dan doen z dat condoom er stiekem af en dat is wel eens voorgekomen .

Reageren
Reageer op: Test syfilis gedaan 2x niet betrouwbaar?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.