Zoeken Vraag het forum

Syfilis

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mike

Hoi,

Ik heb 3 weken geleden onveilig oraal contact gehad met iemand die ik, achteraf gezien, niet helemaal vertrouw.
    Ik wil voor de zekerheid dus een thuistest doen via soa poli.

Heb alleen wat vragen over de window fase. Ik lees dat testen vanaf 4 weken zinvol is. Nu zegt het woordje zinvol niet veel vind ik.
    Als ik bij ziz kijk dan lees is dat na 3-4 weken 95 procent van infecties aantoonbaar is met de test. Die 95 procent zegt mij meer dan het woordje zinvol. Kan ik die aanhouden?

Daarnaast; na 4 weken negatief op chlamydia en gonorroe is zeker dat ik het niet heb?

14 reacties
    Reageren
    Anoniem

Gonorroe en chlamydia vanaf twee weken

Hiv kan vanaf 6 weken

Syfilis vanaf 4 weken, bij negatief nogmaals na 3 maanden.

Reageren
    Mike

Ik heb soa poli gevraagd. Na 4 weken is de gevoeligheid 99.88 procent.
    Ik zou zeggen dat een 2e test dan niet nodig is…. Als wel: waarom schrijft deze gerenomeerde website dat dan? Iedereen denkt nu na 4 weken negatief is goed. Is die 3 maanden test dan voor de 0.12 ?

Reageren
    Anoniem

Ja dat zou ik ook weleens willen weten want ik zit met hetzelfde probleem. Alleen heb ik negatief getest na 5 weken en 5 dagen.

Reageren
    Mike

Hoi

Ik heb soa poli online gevraagd en zij geven aan dat als je de test op de juiste manier doet, en je de 4 weken aanhoudt na het onveilig contact dat het 99.88 procent zeker is qua uitslag. Geen tweede test nodig.
    Maar dat betreft dus enkel de test op hun website, ze gaven duidelijk aan dat ze niet voor andere aanbieders konden praten.

Reageren
    Anoniem

Omdat de incubatietijd lang kan zijn, wordt een hertest na 3 maanden geadviseerd.

Reageren
    Mike

Dat is dan tegenstrijdig. Specifiek om gevraagd bij spo en geven aan dat 1 test na 4 weken voldoende is.

Reageren
    Anoniem

Het is ook geen wiskunde waarbij 1 + 1 twee is.

Reageren
    Mike

Nee dat begrijp ik. Maar een dergelijke medische prof mag van aangenomen worden dat iemand nu na 4 weken test, denkt dat hij dus soa vrij is en zich ook zo gaat gedragen.
    Daarom zullen ze mijn inziens die uitspraak niet doen als er kans was dat het niet klopt.

Reageren
    Anoniem

Je weet kennelijk hoe die persoon denkt en handelt… knap.

Reageren
    Mike

Waarom toch altijd direct zulke reacties. We verschillen dan van mening hoef je niet direct zo om te doen toch? Ik schreef “mag van aangenomen worden” dat is echt iets anders.

Soa poli staat aangeschreven door oa soaaids als betrouwbare partner. Soa poli is opgericht door soa verpleegkundigen en arts, staan er met naam en alles op. Die gaan echt geen niet betrouwbare medische uitspraken doen. Die kunnen uit ervaring de gevolgen beter inschatten dan menig mens.

Reageren
    T

Hoe betrouwbaar is een test van de apotheek?

Ik ben op 3,5 week negatief getest bij de ggd.

Nu op week 5,5 heb ik een test van de apotheek gedaan. Ook negatief. Ik kreeg zaterdag namelijk een appje dat iemand die ik onveilig gepijpt had syfilis heeft zonder symptomen. Verder is hij wel clean gelukkig.

Hoe zeker is het dat ik het niet heb n.a.v. deze twee tests?

Reageren
    Anoniem

Dit is voldoende betrouwbaar.

Reageren
    Anoniem

12 weken is windowfase…

Reageren
    Anoniem

Wat is het nou eigenlijk wat betreft syfilis? Ik testte na 9 weken en 5 dagen negatief. Lees ook dat die 12 weken uit een verouderde richtlijn komen…

Reageren
Reageer op: Syfilis
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.