- Ben29 september 2024 om 19:04
In de video van Thuisarts:
Heb je geen klachten? Dan kun je testen 3 weken na de laatste keer seks zonder condoom.
Als er geen syfilis wordt gevonden, dan krijg je 3 maanden later nog een test.Dit is belangrijk om te weten. Ik zie verschillende topics hier dat 4 weken voldoende zou zijn. Ook kun je syfilis krijgen door te zoeken, dus ook seks met condoom!
34 reactiesReagerenJohn (moderator)
29 september 2024 om 19:39Wat heeft zoenen te maken met seks met condoom? Ik kan het niet helemaal volgen…
Reageren
4 weken is de termijn voor de test. En als je test zullen ze je ook informeren over de controle test.
Ik had ook gezien dat bij thuisarts 3 weken staat. Maar het RIVM heeft dat nog niet aangepastBen29 september 2024 om 20:26Wanneer je tongzoent en diegene heeft syfilis in de mond dan kun je ook syfilis oplopen. Dan kun je wel condoom om hebben maar ben je onbeschermd.
ReagerenBen29 september 2024 om 20:33Wanneer testen
Heb je klachten die kunnen komen door syfilis? Dan kun je meteen testen.
Als er geen syfilis wordt gevonden, dan krijg je 3 maanden later nog een test. Soms is syfilis namelijk niet gelijk te zien in je bloed, terwijl je wel besmet bent.Heb je geen klachten? Dan kun je testen 3 weken na de laatste keer seks zonder condoom.
Als er geen syfilis wordt gevonden, dan krijg je 3 maanden later nog een test.3 weken testen zegt Thuis arts en na drie maanden.
Je kunt syfilis dus krijgen door:
seks waarbij de penis in de vagina gaat
seks waarbij de penis in de anus (poepgat) gaat
naakt op elkaar liggen, waarbij je penis of vagina tegen de vagina, penis of anus van de ander aankomt
pijpen (penis in mond)
beffen (mond tegen vagina)
rimmen (mond tegen anus)
zoenen (alleen als er een zweertje in de mond zit bij de persoon die besmet is)Ik zie NERGENS vier weken staan?
ReagerenBen29 september 2024 om 20:37er staat 3 weken maar: bij negatieve uitslag na drie maanden opnieuw testen. Dus na 3 weken nog geen betrouwbare uitslag indien die negatief is.
ReagerenBen29 september 2024 om 20:496.2.3 Syfilis Voor syfilis geeft de LCI-richtlijn een eenduidig advies om een windowfase van 90 dagen te hanteren om met zekerheid infectie uit te sluiten.
Link mag kennelijk niet geplaatst worden
Reageren
Het is 90 dagen!John (moderator)
29 september 2024 om 21:05Ik weet niet precies wat je nou wilt/bedoeld.
Reageren
Het klopt toch allemaal. Je kunt testen vanaf 4 weken. Heb je dan een negatieve test moet je dus die 90 dagen in acht nemen. Daarom krijg je dan dus ook een controle test na 90 dagen… Dat zijn dus die 90 dagen die je kunt vinden bij LCI
En testen vanaf 4 weken kan dus omdat in heel veel gevallen syfilis dan al detecteerbaar is. Is die test positief hoef je geen 90 dagen meer te wachten.
Die 90 dagen van LCI beteken dus niet dat er niet al eerder getest kan worden.John (moderator)
29 september 2024 om 21:08En je krijgt ook geen onterecht negatieve uitslagen als je bij 4 weken test want bij een negatieve test op 4 weken moet er een controle test na 90 dagen worden gedaan.
ReagerenBen29 september 2024 om 21:11Er wordt de indruk gewekt dat uitslag bij 4 weken al betrouwbaar is. Dat is niet het geval wanneer er een negatieve uitslag komt. Bij de commerciële partijen wordt gecommuniceerd dat je na vier weken al kunt testen. Maar er wordt niet gezegd dat er eventueel nog een hertest nodig is.
ReagerenBen29 september 2024 om 21:13Dus na 4 weken negatieve uitslag syfilis maar na 90 dagen kan het ook positief getest worden.
ReagerenJohn (moderator)
29 september 2024 om 21:22Dat zou idd kunnen maar dat komt maar zeer zelden voor. Maar juist voor die gevallen is dan dus de controle test.
ReagerenBen29 september 2024 om 21:28Thanks. Je wilt natuurlijk alles uitsluiten. Goed geregeld in Nederland.
ReagerenJohn (moderator)
29 september 2024 om 21:28Ik ga niet over commerciele partijen.
Reageren
Testen kan in ieder geval betrouwbaar na 4 weken. Maar er moet bij een negatieve test bij 4 weken een controle test worden gedaan.
En de meeste vragen hier gaan erover wanneer je kunt testen voor syfilis. En dat is dus bij 4 weken. En bij de test zal worden aangegeven dat wanneer deze negatief is dat er een controle test moet worden gedaan na 90 dagenMark30 januari 2026 om 19:38Ik heb gisteren gemerkt dat ik paarsgrijze uitziende bultjes heb rond mijn anus. Het doet beetje pijn
Reageren
Na wat zoeken kom ik uit bij een aambei maar syfilis doet ook de ronde maar dat is dan weer een soort rode krater dat je hebt en is niet het geval. Volgens Google lens zijn de bultjes een aambei. Mijn vraag is nu of dat zou kloppen?Anoniem30 januari 2026 om 21:24Als je wilt weten of je syfilis hebt zal je een test moeten doen. Een zweer is iets heel anders dan een aambei.
Reageren