- Gertje de ball4 februari 2023 om 17:35
Heey
Ik heb gisteren een risico contact gehad.
Nu ik weet dat hiv met de recente testen op 4 weken al een betrouwbaarheid hebben van 98%
Ook de meeste andere soa’s zijn op 2 a 3 weken opspoorbaar.
Nu mijn vraag is, is een syfilis test op 4 weken betrouwbaar?
Ik lees meestal 3 maanden maar hier op het forum soms 4 weken ook al heb je geen klachten.
Zijn de testen die in belgie bij de huisarts die naar een labo gaan ook bij 4 weken gewoon erg betrouwbaar of niet?14 reactiesReagerenJohn (moderator)
4 februari 2023 om 17:59de testen in België zijn net zo betrouwbaar als in Nederland.
Reageren
Syfilis is aantoonbaar door middel van bloedonderzoek. De geslachtsziekte kan vastgesteld worden Vanaf een aantal weken na het optreden van de eerste symptomen. Bij het ontbreken van zichtbare symptomen wordt aangeraden 3 maanden te wachten met testen na het onveilige seksueel contact.Gertje de bal4 februari 2023 om 18:02Ok, maar U en Tandor hebben in het verleden al geantwoord dat een test bij 4 weken ook voldoende is.
ReagerenJohn (moderator)
4 februari 2023 om 18:302 tot 12 weken nadat je besmet besmet bent met syfilis kun je wat merken. Maar je hoeft niet te merken dat je besmet bent met syfilis. De incubatietijd is dus 2-12 weken.
Reageren
Bij 4 weken testen kan maar dan moet er altijd nog een controle test gedaan worden bij 3 maanden.Gertje de bal4 februari 2023 om 18:43Thanks john voor het snelle antwoord.
Dit wil dan zeggen dat als ik bij 4 weken negatief test dat de kans minim is dat ik nog verander naar positief?hoeveel procent zou u de test geven op 4 weken?
ivm soa poli al uitgeeft dat een test op 4 weken erg betrouwbaar is en opzich voldoende is.Ik zou dan toch nog een controle test doen maar dan kan ik alvast de ‘paniek’ al grotendeels los laten.
ReagerenJohn (moderator)
4 februari 2023 om 18:54de test is betrouwbaar… maar geen 100%
ReagerenGertje de bal4 februari 2023 om 19:15Thanks again voor het snelle antwoord.
Reageren
Hoeveel procent schat u dan zelf? 70,80 of 90 procent of hoger?
Dit is mijn laatste bericht waarmee ik je lastig val.John (moderator)
4 februari 2023 om 19:39Ik kan daar geen percentage voor geven
ReagerenGertje de bal4 februari 2023 om 19:53Maar de test moet allicht toch een hoge percentage hebben van betrouwbaarheid als soa poli na 4 weken het al als definitief beschouwd?
ReagerenJohn (moderator)
4 februari 2023 om 19:55Ik kan er geen antwoord op geven… Ik heb geen percentages
ReagerenJohn (moderator)
4 februari 2023 om 19:58https://www.dokter.nl/forum/soa/2048342-hypochonder-en-massage/page/2/#post-2048590
Nou begin je dus gewoon een nieuw topic over hetzelfde probleem ofschoon je over het krijgen van soa’s met het contact dat je had toch eigenlijk voldoende antwoorden hebt gehad.
ReagerenBart17 maart 2023 om 05:49Ik snap Gertje zijn vragen wel.
Bv hier word genoemd 4 weken is betrouwbaar en dan heb je geen syfilis.
https://www.dokter.nl/forum/soa/syfilis/1997281-test-syfilis-3/
En nu in dit tooic word anders genoemd?
ReagerenJohn (moderator)
17 maart 2023 om 17:30at jullie met z’n allen eens moeten laten, is terugvallen op oude topics En daar dan inhouden nuit kopiëren en daar zelf een bepaalde uitleg aan geven. Het is helaas zo dat er en zeker als het over soa’s gaat, er nog wel eens dingen in de richtlijnen veranderen. De medische wetenschap is niet statisch! Er veranderd voortdurend wel weer wat. En dan is er ook het probleem dat er verschillende richtlijnen zijn.
Reageren
Bij de een 4 weken, bij de andere 10 dagen en weer een ander 6 weken
Volgens het RIVM is dat de geldende richtlijn:
Laat je testen 2 weken nadat je seks hebt gehad zonder condoom. Is de uitslag van de test dat je geen syfilis hebt? Doe de test 3 maanden later nog een keer. Of eerder als je klachten hebt. Zo weet je zeker of je het niet meer hebt.
Daarnaast moeten alle patiënten met syfilis behalve op andere soa zeker ook getest worden op hivinfectie en indien negatief 3 maanden later opnieuw.T4 november 2025 om 09:02Hoe betrouwbaar is een test van de apotheek?
Ik ben op 3,5 week negatief getest bij de ggd.
Nu op week 5,5 heb ik een test van de apotheek gedaan. Ook negatief. Ik kreeg zaterdag een appje dat iemand die ik onveilig gepijpt had syfilis heeft zonder symptomen.
Hoe zeker is het dat ik het echt niet heb?
ReagerenAnoniem4 november 2025 om 13:161 keer je vraag stellen is voldoende.
Reageren