Zoeken Vraag het forum

Syfilis: test na 3 weken negatief, wat zegt dit?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Rinus

OK, maar de bacterie bevindt zich toch vooral in de zweer, niet los in speeksel of andere lichaamsvloeistoffen?

John (moderator)

jawel… Alleen de kans op een infectie als je in contact komt met een zweer is vele male groter

Reageren
    Kep

Voor syfilis is het belangrijk dat er wrijving is met de zweer(vooral vocht uit zweer) en dan is de kans 60% op overbrengen. Als jij geen zweer kunt vinden binnen max 6 weken na risico .is de kans dat jij syfilis hebt wel heel klein.

Reageren
    Rinus

OK, dat is duidelijk. Bedankt voor de info.

Intussen heb ik sinds vanochtend een klein plekje op mijn lip (witachtig, 3-4 mm groot) maar het lijkt me nog weinig specifiek. Zou denk ik net zo goed een willekeurig wondje kunnen zijn, maar houd het in de gaten de komende dagen.

Als dit toch een syfilis zweer is, hoe snel ontwikkelt die zich dan?

Reageren
    Kep

Normaliter begint het als rood bultje dat binnen een dag open gaat en veranderd in een zweer. De zweer doet geen pijn en heeft een iets wat harde kern. Meestal groeit de zweer tot 1cm.(heel snel). Als je echt een zweertjes hebt, kan er een swab afgenomen worden om zeker te zijn of het een zweer van syfilis is.

Reageren
    Rinus

Bedankt voor de info, erg duidelijk! Heb al contact gezocht met de GGD, kan daar zo nodig waarschijnlijk volgende week terecht. Hoop uiteraard dat dat niet hoeft, hou het in de gaten.

Reageren
    Rinus

Misschien een heel overbezorgde vraag, maar toch: zou dit (bijlage) een syfilis zweer kunnen zijn?

Het zit er sinds een paar weken, maar wisselend aanwezig, soms nauwelijks zichtbaar. Ook is het niet rood en alleen met mijn tong te voelen. Het voelt vooral glad aan, niet hard. Ik twijfel vooral vanwege het beloop in de tijd en omdat de zweren in mond/lippen er mogelijk anders uitzien dan die op de geslachtsorganen, als ik Google moet geloven.

alvast bedankt voor de reactie..

https://flic.kr/p/28jyEBm

Reageren
    Rinus

Foto invoegen niet gelukt helaas, ga het nog eens proberen…

Reageren
    John (moderator)

Dat lijkt  niet op een zweer.Volgens mij heb je een keer op je lip gebeten

Reageren
Reageer op: Syfilis: test na 3 weken negatief, wat zegt dit?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.