ja dat wordt met bloed getest
John hij bedoeld waarschijnlijk hoe ze het zien.
Ze kijken naar p24 ( is te vinden in begin van infectie na verloop van tijd niet meer traceerbaar ondanks ook al blijft het virus wel aanwezig) en antistoffen.
Ze kijken niet of het virus zelf in het bloed zt.
Ja ik had niet goed gelezen.
Dus, op een lange termijn kunnen ze hiv niet meer vinden in het bloed ondanks je het wel hebt?
Omdat de p24 niet meer aanwezig is?
Dat kunnen ze wel vinden maar met ander bloedonderzoek. P24 is maar een onderdeel van een HIV infectie
Met een combotest kan dat tot 3 maanden. Daarna met een ander bloedonderzoek
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Combo test is na 3 maanden nog steeds betrouwbaar, john bedoeld dat na 3 maanden waarschijnlijk geen eiwit meer gevonden wordt maar antistoffen nog wel.
Dus combotest geeft altijd goede indicatie of je idd hiv hebt of niet.
Tenzij je na 3 maanden test en je om welke reden dan ook geen antistoffen aan zou maken. ( kan met bepaalde auto-imuumziektes, erfelijke afwijkingen)
Dan zou je idd een andere test moeten laten doen om het aan te kunnen tonen.
Maar volgens mij zou je bij een ggd of huisarts wel moeten kunnen aantonen dat je geen antistoffen aanmaakt om die testen te kunnen doen want in de regel wordt hiv in 99 procent van allen geinfecteerde gevonden via de zogenoemde Combitest.
(Deze info die ik hier geef is juist toch John?)
Het is niet zo dat na 3 maanden geen P24 meer gevonden zou worden, maar het P24 neemt dan wel af. Dat kan per persoon verschillen.
Vraagje eigenlijk john, hoe kan dat het eigenlijk dat p24 afneemt? Hiv vermedigd vuldig zich toch iedere keer? Dus krijf je iedere x nieuwe "deeltjes" in je licuaam toch die ook dat eiwit afgeeft?
Dat is een vrij complexe vraag. Het antwoord (kort): zodra zich na verloop van tijd antilichamen vormen, gaan deze een soort binding aan met het P24-antigeen, zodat dit antigeen op zichzelf niet meer waar te nemen is.
Bij mensen die een afweer-gerelateerde ziekte hebben, en dus geen antilichamen aanmaken, blijft het P24-antigeen wel aanwezig en detecteerbaar middels een test.
Indien een hiv infectie niet behandeld wordt, dan is het P24-antigeen veel later opnieuw detecteerbaar. Waarom het later opnieuw meetbaar is, weet ik niet.
Oke het zijn dus de antistoffen die dit nutraliseren.
Dus eigenlijk mensen die zon afweerstoornis hebben en geen antistoffen aanmaken blijft het antigeen gewoon meetbaar middels een combotest (antigeen/antistof) en voor mensen die wel antistoffen maken is het antigeen na verloop van paar jaar wel weer te meten.
Dat wist ik dan weer niet.
Ik dacht dat het antigeen alleen in het begin meetbaar was en later dus niet meer te meten was met combi testen
Ik begrijp ook niet helemaal hoe dat precies zit, want mensen die een afweerstoornis hebben, worden niet met een combotest getest, en daar is ook een reden voor.
Misschien weet John hoe dat zit, met het terugkeren van de detectable P24 na verloop van tijd bij een onbehandelde hiv infectie?
Ik heb daar helaas ook het antwoord niet op