- Esther3 maart 2022 om 10:04
Goedemorgen, wie kan mij helpen. Ik heb een hiv test gedaan via de huisarts. Ik belde net naar de huisarts en de receptie zegt de uitslag is binnen alleen de huisarts moet het nog beoordelen. Is dit slecht nieuws? Ik ben heel onrustig nu.
4 reactiesReagerenSuzan3 maart 2022 om 10:11De receptioniste mag geen uitslagen aan patiënten doorgeven zonder dat de arts daar eerst zelf naar gekeken heeft en opdracht geeft de patiënt van de uitslag op de hoogte te brengen. Dit geldt voor alle uitslagen, zowel goede als slechte.
Het hoeft dus zeker geen slecht nieuws te zijn.
ReagerenAnoniem3 maart 2022 om 10:38Ik begrijp je reactie. Toch zegt dit helemaal niets. Bij mijn huisarts krijg ik altijd hetzelfde te horen, ook als het b.v. gaat om andere onderzoeken ofzo.
Het is precies wat Suzan zegt.
Moet wel zeggen dat ik het een beetje jammer vind dat er zo gewerkt wordt. je zit in spanning, en dat weten zij ook. De lab uitslagen die men krijgt zijn heel eenvoudig in te zien en daar valt niets aan te “beoordelen” want er staat gewoon: negatief (geen infectie gevonden) of positief (wel een infectie gevonden).
ReagerenEsther3 maart 2022 om 11:06Bedankt voor alle reacties. Ik heb gekeken in mijn dossier en ze waren allemaal negatieve.
ReagerenSuzan3 maart 2022 om 11:17Ze houden één regel aan die voor alle uitslagen geldt.
Reageren
In dit geval is het idd simpel te duiden: goed of niet.
Maar er zijn ook uitslagen van onderzoeken die ingewikkelder zijn of die vragen op kunnen roepen bij patiënten, waar een assistente geen antwoord op kan geven,omdat het buiten haar expertise ligt.
Of bij slecht nieuws,waar verdere behandeling of onderzoek op moet volgen, dan moet de arts daar echt zelf bij betrokken zijn.
De assistente is geen arts en niet opgeleid en bevoegd om dezelfde dingen te kunnen doen als de arts,daarom gaan alle uitslagen standaard eerst langs de arts voor ze met de patiënten besproken mogen worden.