Zoeken Vraag het forum

Huis bloed oordelen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Esther

Goedemorgen, wie kan mij helpen. Ik heb een hiv test gedaan via de huisarts. Ik belde net naar de huisarts en de receptie zegt de uitslag is binnen alleen de huisarts moet het nog beoordelen. Is dit slecht nieuws? Ik ben heel onrustig nu.

4 reacties
    Reageren
    Suzan

De receptioniste mag geen uitslagen aan patiënten doorgeven zonder dat de arts daar eerst zelf naar gekeken heeft en opdracht geeft de patiënt van de uitslag op de hoogte te brengen. Dit geldt voor alle uitslagen, zowel goede als slechte.

Het hoeft dus zeker geen slecht nieuws te zijn.

Reageren
    Anoniem

Ik begrijp je reactie. Toch zegt dit helemaal niets. Bij mijn huisarts krijg ik altijd hetzelfde te horen, ook als het b.v. gaat om andere onderzoeken ofzo.

Het is precies wat Suzan zegt.

Moet wel zeggen dat ik het een beetje jammer vind dat er zo gewerkt wordt. je zit in spanning, en dat weten zij ook. De lab uitslagen die men krijgt zijn heel eenvoudig in te zien en daar valt niets aan te “beoordelen” want er staat gewoon: negatief (geen infectie gevonden) of positief (wel een infectie gevonden).

Reageren
    Esther

Bedankt voor alle reacties. Ik heb gekeken in mijn dossier en ze waren allemaal negatieve.

Reageren
    Suzan

Ze houden één regel aan die voor alle uitslagen geldt.
    In dit geval is het idd simpel te duiden: goed of niet.
    Maar er zijn ook uitslagen van onderzoeken die ingewikkelder zijn of die vragen op kunnen roepen bij patiënten, waar een assistente geen antwoord op kan geven,omdat het buiten haar expertise ligt.
    Of bij slecht nieuws,waar verdere behandeling of onderzoek op moet volgen, dan moet de arts daar echt zelf bij betrokken zijn.
    De assistente is geen arts en niet opgeleid en bevoegd om dezelfde dingen te kunnen doen als de arts,daarom gaan alle uitslagen standaard eerst langs de arts voor ze met de patiënten besproken mogen worden.

Reageren
Reageer op: Huis bloed oordelen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.