Zoeken Vraag het forum

Waarom 6 maanden? 3 maand was toch betrouwbaar?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Bezorgd

Ik heb na onbeschermde seks me op 13 weken laten testen op SOA’s en HIV.
    De testen kwamen negatief terug, maar doordat ik last begon te krijgen van huiduitslag, gezwollen lymfeklieren, vermoeidheid en ontstoken amandelen. Zonder dat ik nog eens geslachtsgemeenschap heb gehad, had de arts me aangeraden om me terug te laten testen op 6 maand.

Ik dacht dat een HIV test voor 99,97% betrouwbaar was bij 3 maand?

Ik kan niet wachten tot 26 weken ( 6maand ) en zou me volgende week op 22 weken terug laten testen. Als deze negatief is, zou ik dan kunnen zeggen dat ik geen HIV heb of toch maar wachten tot ik me op 26 weken bevind?

11 reacties
    Reageren
    Rick

Als een test na 3 maanden negatief resultaat geeft mag je er toch eigenlijk vanuit gaan dat je het niet hebt.

Reageren
    Bezorgd

Dat lees ik ook overal, maar misschien dat de huisarts het doet ter controle? Weet het wel nu niet zo goed eigenlijk….

Reageren
    Rick

Als ik na drie maanden een negatieve test zou hebben zou ik me eerlijk gezegd niet nog eens laten testen. Met de testen van tegenwoordig heb je na zes weken al een betrouwbare uitslag. Misschien een idee om op Pfeiffer te testen als ik de klachten lees maar hiv is een vraagteken.

Reageren
    Bezorgd

Ja, kan ik laten doen. Zal me volgende week nog 1 keer laten testen, zowel HIV als Peiffer.
    Hoop dat alles negatief terugkomt…

Ben benieuwd. Snap niet waarom de arts dan niet sneller terug bloed laat nemen, als hij vermoed dat er iets is.. Of denkt hij dat ik misschien langer dan 3 maand nodig heb om seropositief te worden? Normaal zou de test dan al positief moeten hebben aangeduid door het antigeen in uw bloed of ben ik verkeerd?

Reageren
    John (moderator)

“Of denkt hij dat ik misschien langer dan 3 maand nodig heb om seropositief te worden? ” Dat is nonsens. Hij zal ook niet vermoeden dat er iets is, maar hanteert gewoon een ouder protocol

Reageren
    Bezorgd

Waarom vind je die quote nonsens John?

En opzich is er met dat protocol niets mis mee?

Reageren
    John (moderator)

Omdat de serumconversie veel eerder plaats vindt en niet pas na 3 maanden.
    Met het protocol is zeker niets mis, maar dan niet gaan vragen waarom het zo lang gaat duren. Het protocol is overigens al lang achterhaald. Dat heeft iets te maken met een richtlijn van de WHO. Voor de testen die in W-Europa worden gebruikt, is testen na 6 weken in principe definitief.

Reageren
    Bezorgd

Oke bedankt voor de info dus eigenlijk kan ik er dan vanuit gaan dat lijn klachten door iets anders worden veroorzaakt dan HIV of soa’s?

Reageren
    John (moderator)

Helemaal juist

Reageren
    Jonas

6 weken is volgens mijn huisarts definitief, zelfs na amper 4 weken al 95% zeker zei hij dus als je na 3 maanden clean bent moet je zeker niet meer laten testen!

Reageren
    Bezorgd

Oke bedankt voor de info!

Ga dinsdag opnieuw naar de dokter mijn klachten. Ben eens benieuwd!

Reageren
Reageer op: Waarom 6 maanden? 3 maand was toch betrouwbaar?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.