Zoeken Vraag het forum

Hiv-test na 6 maanden?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Radeloze meid

Hallo,

ik maak me zorgen om een risico-contact (vaginale penetratie zonder condoom gedurende enkele seconden en zonder klaarkomen van man) van enkele maanden geleden. Ik heb na 7 weken en 10,5 weken een 4e generatietest laten uitvoeren in BelgiĆ«, beiden negatief. Daar vertelden ze mij telkens dat ik niet meer hoefde te hertesten. Omdat ik toch ongerust bleef, liet ik me na 90 dagen nog eens testen via de huisarts. Ook hier werd mijn bloed zowel op antistoffen als op P24antigeen onderzocht. Ook deze test was negatief. Nu zei mijn huisarts dat ik me toch nog moet laten testen na 6 maanden, om zeker te zijn. In welke mate klopt dit advies? Ik zie het echt niet zitten om nogmaals 3 maanden in angst te leven…

14 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat is pure nonsens. Hertesten is absoluut onnodig.

Reageren
    Radeloze meid

Tja…ben nu toch nog steeds ongerust omdat m’n huisarts dit vertelde. Ik vind op het internet vaak wel terug dat slechts 97% van de bevolking antistoffen aanmaakt binnen de 3 maanden. Zijn die resterende 3% dan mensen met immuunziekten, chemotherapie, gebruikers van harddrugs of mensen die pep-kuur kregen? Of kan het ook zijn dat je met een normale gezondheid later antistoffen aanmaakt?

En zullen deze personen op 3 maanden dan al wel positief testen op de antigenen?

Reageren
    John (moderator)

Het zijn inderdaad de mensen metbde aandoeningen of behandeling je noemde.
    Je hoeft je echt geen zorgen te maken. Ik weet niet hoe oud je huisarts is maar zijn info is wel oeroud

Reageren
    Jim

In t artikel van gelderse vallei ziekenhuis uit 2018 staat dat je het pas met een test na 6 maanden kan uitsluiten, anderen instanties zeggen weer 3 wel vreemd dat zelfs artsen de meningen verdeeld hebben om zoiets

Reageren
    John (moderator)

Dat is dus uit 2018…. het is nou 2024
    In de 6 jaar is er heel wat veranderd.

Reageren
    Jim

Waarom vraagt ggd dan altijd als eerst of je de laatste 6 (niet3) maanden ook anno 2024 of je onveilig seks hebt gehad

Reageren
    John (moderator)

Dat zou je dan aan de GGD moeten vragen

Reageren
    Jim

Dus je hebt er geen antwoord op? OkƩ duidelijk
    In voorgaande reactie had je t trouwens over dat het artikel afkomstig is uit 2018 en dat t nu 2024 is.
    Maar ik andere reacties van je uit 2016 staat ook 3 maanden. En in sommige zelfs 6 weken…

Reageren
    John (moderator)

Nee ik heb er geen antwoord op. Ik weet niet waarom de GGD dat zegt
    Het heeft allemaal met de betrouwbaarheid van de testen toen en nu te maken. De 3-6 maanden komen uit een richtlijn van de WHO. Maar die geldt dan dus mondiaal. Er zijn nog steeds landen die niet de 4de gen combotesten gebruiken.
    Ook in 2018 kun je testen vanaf 6 weken, maar de betrouwbaarheid van de testen was toen minder dan die van de testen die nu worden gebruikt.

Reageren
    Jim

OkƩ dus anno 2023/2024 is na 3,5 maanden testen bij de arts of ggd betrouwbaar en geen hertest nodig meer ?

Reageren
    Anoniem

Dat is toch al meerdere keren gezegd?

Reageren
    John (moderator)

Een hertest is dan niet meer nodig.

Reageren
    N.v.t.

Als ik na 6 maanden bij de arts een hiv test heb laten doen en deze is ook negatief uitgekomen moet ik mij dan zorgen maken nog om een eventuele vals negatieve uitslag?

Reageren
    John (moderator)
Reageer op: Hiv-test na 6 maanden?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.