Zoeken Vraag het forum

Uitleg HIV test

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Vraag

Ik heb na seksueel contact me laten testen op HIV en Soa’s. dit gebeurde op exact 6,9 en 12 weken na risico contact.

De resultaten werden me telefonisch meegedeeld dat alles negatief was. Maar wou ze graag zelf een bekijken. Nu zijn we 3 weken verder tov van laatste test en ben ik er achter gekomen hoe ik online mijn resultaten kon bekijken. Nu heb ik wel iets raar ontdekt waar jij me hopelijk wat meer uitleg kan over geven.

Op mijn eerste test (6weken na risico contact)  heeft mijn arts mijn bloed getest op HIV, lues, hepatitis a,b en c. maar heeft op de 2 testen erna enkel de HIV test herhaalt. wat opzich raar is want zou denken dat een lues, hepatitis virus zich op later tijdstip zich kan manifesteren.

Mijn hematologie sedimentatie was op de eerste 2 testen altijd lager dan 2 en op de laatste test op 12 weken was deze 8. Wat er op duidt dat er een infectie is? de waarde is wel nog altijd lager dan 15 waardoor men zegt dat dit niet erg is. Maar dat het op 3 weken tijd zo sterk is toegenomen baard me wel zorgen.

En als laatste vroeg ik me af wat het cijfer achter HIV test wilt zeggen. bij de eerste 2 testen was dit negatief (0.05) en bij de laatste test was dit negatief (0.06). Maar weet niet goed wat dit cijfer wil zeggen.

Zou ik op 16 weken terug bloed laten trekken om mijn sedimentatie te bekijken, me opnieuw te laten testen op lues, hepatitis a,b en c en/of andere soa’s? Aangezien de infectiewaarde is toegenomen en ook dat de test voor lues enzo misschien wat te vroeg werd genomen?

ik heb nog steeds last van opgezette klieren maar dit kan van veel omstandigheden verder komen.

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

6 weken is voor alle soa’s en HIV voldoende. Behalve hepatitis. Dat zou eigenlijk bij 12 weken moeten,
    Wat de sedimentatie betreft: Dat is een te verwaarlozen verhoging. Je kunt in contact komen met bijvoorbeeld een verkoudheidsvirus waar je niet een last van hebt omdat het lichaam dat heel snel opruimt. Je bezinking zal dan iets stijgen .

Reageren
    Vraag

Bedankt voor de uitleg!

maar die cijfers achter het resultaat van de HIV test wat wil dit juist zeggen? heb er al wat achter gezocht maar kan hierover geen uitleg vinden. Bij de HIV test mag ik er vanuit gaan dat dit een 4de generatie is? er staat HIV 1&2 ( Ag+a.s.). Is dit dan een sneltest of een echt uitgevoerde laboratoriumtest?

Bedankt voor het antwoorden van mijn vragen!

Reageren
    John (moderator)

Over de cijfers kan ik niet veel zeggen. Ik weet wel dat de aangegeven waarde als 0 worden aangerekend.
    Het was een 4 de generatie combitest. Het maakt dan verder niet uit of al dan niet een sneltest was

Reageren
    Vraag

bedankt voor de verduidelijking!

Reageren
    Vraag

Nog 1 vraagje. Mijn leukocyten in het bloed waren tijdens de eerste test 7,30×10^9. Tijdens de 2de waren deze 7,10×10^9 en tijdens de laatste waren ze nog 6,70×10^9. Is de afname bij de laatste bloedtest te verklaren door de toename van de sedimentatie. Crp waarde was toen ook hoog namelijk. 5,1. En de afname tussen bloedtest 1 en 2 is dat normaal want had verwacht dat de hoeveelheid witte bloedcellen constant zou blijven… maar daar is een lichte daling al te merken.

Reageren
    John (moderator)

Als je 10 x test zullen daar ook 10 x verschillen in zijn . Dat is heel norm al. Zolang het maar binnen de referentiewaarden blijft

Reageren
    Vraag

Mercikes voor de hulp en uitleg!

Reageren
Reageer op: Uitleg HIV test
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.