Zoeken Vraag het forum

PEP kuur na risicovol contact thailand

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Dirk

Beste bezoekers,

Ik maak me ernstige zorgen. Inmiddels 6 dagen geleden seksueel contact gehad met een Thaise prostituee. Het gaat alleen om orale en vaginale seks, ook zijn er condooms gebruikt. Echter weet ik niet of er ook een condoom gescheurd is of dat er een tijdens de penetratie een condoom is afgegleden, na de penetratie moest ze namelijk een nieuwe omdoen. Nu ben ik naar een Thais ziekenhuis gegaan en heb geprobeerd de situatie uit te leggen. Vanwege het gebrekkige engels geen duidelijk consult gekregen, maar wel een PEP kuur die ze zonder al te veel vragen meegaven.

Ik weet dus niet of de vrouw HIV positief was en ben er niet 100% zeker van of er daadwerkelijk penetratie heeft plaatsgevonden zonder condoom, maar wil liever de kans op infectie zo klein mogelijk houden.

Het gaat om de volgende pillen + doseringen die ik elke dag voor het slapen moet slikken. Deze heb ik inmiddels al 5 dagen geslikt maar heb last van een bijwerking die me zorgen baart, namelijk geel oogwit, wat blijkbaar niet kenmerkend is voor de pillen die ik voorgeschreven heb gekregen. Naast de algemene bijwerken zoals misselijk, geen eetlust, slecht slapen, nachtzweten.

Efavirenz 600mg 1 tablet
    Tenofovir 300mg 1 tablet
    Lamivudine 150 mg 2 tabletten

Vandaag vanwege de bijwerkingen opnieuw naar een ziekenhuis geweest waar de dokter aangaf dat ik vanwege het kleine risico en de bijwerkingen beter kon stoppen met de kuur.

Naar mijn mening zijn er 4 scenario’s.
    1. Vrouw hiv+, condoom intact, niets aan de hand.

2. Vrouw hiv-, condoom intact, niets aan de hand.

3.vrouw hiv-, onveilig, niets aan de hand.

4. Vrouw hiv+, onveilig, risico.

Vragen:
    1. Wordt bij het beschreven verhaal normaal gesproken PEP voorgeschreven, of is daar het risico te klein voor?

2. In geval van scenario 4, hoe groot is het gelopen risico, mede omdat het gaat om een Thaise prostitue?

3. Is het inderdaad verstandig om te stoppen met de PEP kuur?

Hoop snel van iemand te horen!

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat het risico op andere soa’s groter is dan HIV…als er iets met de condoom zou zijn gebeurd.

ik weet niet wat en of er iets met een condoom is gebeurd. Als je dat zelf al niet weet als je erbij bent…..

Dat ze een nieuw condoom heeft gebruikt, als er na penetratie nog seksuele handelingen zijn verricht, is op zich niet zo gek…

Ik denk dat het risico op HIV uiterst klein is, omdat er dus een condoom is gebruikt, tenzij je met vaginaal bloed in aanraking zou zijn gekomen.

Of je moet stoppen met de PEP kuur, zul je toch zelf moeten beslissen. Dat ze die in Thailand heel royaal en wellicht onnodig meegeven is niet zo raar. Ze verdienen gewoon graag veel geld aan toeristen die het niet laten kunnen…Dat blijkt dus uit de reactie die je kreeg om er maar mee te stoppen vanwege het geringe risico. Dat hadden ze van tevoren natuurlijk ook kunnen uitleggen.

Je gele oogwit is wel een ander verhaal. Heb je wel de reisvaccinaties gehad voordat je naar Thailand ging?

Reageren
    Dirk

Beste Tandor,

Dank voor je snelle reactie.

Er is geen bloed bij tepas gekomen.

En de dokter die ik vandaag heb gesproken is een andere dan die de PEP kuur heeft meegegeven. Het geel oogwit is denk ik wel een reactie op de medicijnen, iets wat de dokter van vandaag ook aangaf.

Heb voor de reis inentigen gehad tegen DTP en HEP A.

U geeft zelf dus ook al aan, mocht het zelfs zo zijn dat er iets met het condoom is gebeurd, het risico gering is? Dat is namelijk hetgeen wat me over de streep zou trekken om te stoppen met de PEP kuur.

Als in de beschreven situatie normaal gesproken ook geen PEP kuur voorgeschreven wordt, dan neem ik die liever niet, uit angst dat de kuur mogelijk leidt tot blijvende schade.

Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat het risico inderdaad zeer gering is.

De PEP kuur veroorzaakt geen blijvende schade. Maar heeft in ieder geval wel nare bijwerkingen. En dat dan een maand lang..

Reageren
    Dirk

Tandor,

Mocht ik de bron zo ver krijgen om Hiv testen te laten doen, is er dan een mogelijkheid om een mogelijke infectie uit te sluiten?

Bijv. De PCR-DNA test + de 4th generation?

Aangezien het om een prostituee gaat en ze dus meerdere risicovolle contacten heeft per week.

Reageren
    John (moderator)

Nee, uitsluiten kun je het dan nog niet. Het ook om een recente infectie gaan. Het heeft alleen zin, als jij jezelf laat testen Dat kan vanaf 4 weken na het contact.

Reageren
Reageer op: PEP kuur na risicovol contact thailand
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.