- Ronny26 augustus 2017 om 13:07
In het kort
Begin mei (02/05/17) risico contact, gescheurd condoom. Paniek en binnen de 30 uur wel kunnen opstarten met een PEP kuur na lang aandringen.
Maand mei kuur volledig afgewerkt. Geen verdere symptomen. Vervolgafspraak niet kunnen nakomen door het werk. (Dom van mij natuurlijk).
Tweede vervolg afspraak maw vier maanden na risico contact staat gepland in de eerste week van september.
Ondertussen heb ik twee weken geleden last gekregen van uitslag op mijn benen zowel onder als boven aan terwijl ik op vakantie was in Frankrijk. (los van elkaar links en rechts op de benen) Rest van het lichaam totaal geen uitslag.
Afgelopen dinsdag 22/08 is een verkoudheid komen opzetten, niesten, tweede dag temeratuursverhoging naar 38°, rood doorlopen ogen, dafalgan genomen, derde dag hoesten maar geen verhoging van temeratuur meer en vandaag ophoesten slijmen.
Uitslag op benen is deels weg maar zeker niet volledig, wondjes waar ik aan heb zitten krabben zijn er nog steeds.
Opgezocht en volledige paniek natuurlijk, slecht slapen als gevolg, stress alom en dus sneltest ce gekeurde gekocht bij de Aphoteker….Test negatief en toch blijf ik vol angst achter aangezien ik niet weet wat de PEP kuur als invoeld heeft op de resultaten en als de symptomen deel uitmaken van een HIV besmetting.
Dank voor de bijkomende feedback.
11 reactiesReagerenJohn (moderator)
26 augustus 2017 om 16:33Een PEP kuur kan invloed op hebben op de test. Een sneltest is dan niet de aangewezen methode.
Als je al klachten krijgt van een HIV infectie, is dat in de regel tussen 2-8 weken na het contact. De klachten die je had kijken toch meer op een verkoudheid. Bij een conversiegriep, zou je griepachtige verschijnselen hebben gehad, met hoge koorts (en dat is hoger dan 39 graden) zonder hoesten of niesten.
Begin mei (02/05/17) risico contact, gescheurd condoom Wat was nou precies het risico contact?
ReagerenRonny26 augustus 2017 om 22:13Dag Tandor,
Alvast bedankt voor je snelle reactie. Huidige symptomen zijn die van een verkoudheid en zeker niet van een griep, het is vooral de uitslag waardoor ik ben beginnen te panikeren en deze deed zich voor 14 weken na het risico contact. Risico was (gevend)anaal contact met gescheurd condoom. Op zich al een lager risico dan ontvanger maar ik heb geen weet als de persoon in kwestie al dan niet HIV positief was. Daarom de PEP kuur. Tot op heden voelde ik me super fit, geen symptomen of wat dan ook tot die vervelende uitslag op mijn benen in Frankrijk. Deze week dan die verkoudheid en dan een beetje google is om helemaal gek te worden…Uitslag zit vooral op mijn boven benen alsook onderbenen. Is wel zo dat ik me een paar weken van te voren heb laten harsen en de haartjes nu terugkomen met alle gevolgen vandien. Sneltest heb ik gedaan in een impulsieve bui en bracht wel wat rust gezien de negatieve uitslag maar mijn angst is weer even rap teruggekomen….Pfff
ReagerenJohn (moderator)
26 augustus 2017 om 22:19Uitslag zit vooral op mijn boven benen alsook onderbenen. Is wel zo dat ik me een paar weken van te voren heb laten harsen Vervolgens zeker naar Frankrijk en daar lekker in de zon…. en dan raar vinden dat je pukkeltjes krijgt als de haartjes teruggroeien.
Als je van HIV huiduitslag krijgt, zit doe over je hele lichaam.
ReagerenRonny27 augustus 2017 om 09:02Thx voor de geruststelling maar mijn benen zagen er niet uit, uitslag trekt zeer langzaam weg behalve op mijn rechter onderbeen. Zal ik teveel aan hebben zitten krabben en dus ja korte broeken zijn nu niet van toepassing…Ziet er gewoon niet normaal uit.
Ik laat mijn benen regelmatig waxen (wielrenner) en nog nooit zo een uitslag gezien en dan ga je natuurlijk van alles door je hoofd halen. En zeker als je op het internet leest dat de huiduitslag bij HIV door zon extra geactiveerd zou worden…Ik zal nog een week in spanning moeten zitten maar ben er toch weer iets geruster in….Spijtig dat je niet weet als PEP gewerkt heeft is of niet en dat je dan vier maanden in spanning moet leven maar ga er vanuit gezien ik me super voel buiten de verkoudheid en de uitslag om dat er geen probleem is of kan PEP het virus zo sterk onderdrukken dat je zelfs na vier maanden niets merkt van een eventuele infectie? Alvast bedankt voor het begrip en mijn excuses voor mijn taal fouten die ik opmerkte in mijn vorige berichten, gepakt door de snelheid 😉
ReagerenJohn (moderator)
27 augustus 2017 om 11:05Paniek en binnen de 30 uur wel kunnen opstarten met een PEP kuur na lang aandringen. Het feit dat je echt hebt moeten aandringen, geeft eigenlijk al aan, dat men het risico al laag inschatte ( en dat is ook zo), en een PEP-kuur in principe niet nodig achtte…
Het doel van een PEP-kuur is, dat een infectie met HIV wordt voorkomen…
Zoals ik al schreef: HIV symptomen treden toch vooral tussen 2-8 weken op. Daarna eigenlijk niet meer.
ReagerenRonny27 augustus 2017 om 20:48Nogmaals mijn dank Tandor, los van het risico hoop ik indien er een besmetting zou zijn geweest de PEP kuur zijn werk heeft kunnen doen. Bijkomende vraag, symptomen treden vooral op tussen de 2 en 8 weken…Ook als je PEP kuur hebt gehad of kunnen dan symptomen net zoals anti stoffen pas later naar boven komen?
ReagerenJohn (moderator)
27 augustus 2017 om 23:25Als het goed is, voorkomt de PEP kuur een infectie met het HIV virus. Dan worden er ook geen antistoffen aangemaakt. Daarom is het zo belangrijk om na een risicocontact z.s.m. met een kuur te beginnen. Een controle test vindt plaats na 3 maanden en 6 maanden. Bij een PEP kuur die niet zou werken, komen de symptomen ook tussen 2-8 weken, maar zouden dan ook iets later kunnen komen, maar gaan maanden later.
ReagerenRonny28 augustus 2017 om 20:51Goed om te horen want die huiduitslag baart me nog steeds zorgen en zeker i.c.m. die verkoudheid met verhoging van temperatuur, koorts is niet zeker gezien de meerdere dafalgans die ik genomen heb…Momenteel nog een beetje last van slijmen zoals bij een verkoudheid maar voor de rest niets meer….uitslag is nog deels aanwezig op de benen.
Tweede punt is wel zo dat de huiduitslag alleen op de benen zit en niet overal en dat deze symptomen meer dan 14 weken later naar boven zijn gekomen en niet binnen de 2-8 weken.
Ik kan alleen maar hopen dat het de stress is die me dit alles aan doet want ik begin toch serieus te panikeren…Nu ja positief denken is de boodschap en indien al een besmetting heeft plaatsgevonden ga ik ervan uit dat de PEP kuur zijn werk heeft gedaan en dat de huiduitslag een effect is van de zon en de verkoudheid een gevolg van de temperatuur verschillen. Collega met wie ik samen was de dag dat het niesten volop bezig was is nu ook ziek en volgens hem zat de Dokterspraktijk vol met mensen die verkouden waren en dat stemt me dan ook weer gunstig….
Al bij al probeer rust te krijgen en gewoon te werken maar het lukt me amper of niet om mijn gedachten te verzetten ondanks je steun beste Tandor. En ja ik heb schrik voor de komende testen….
ReagerenJohn (moderator)
28 augustus 2017 om 21:18Probeer te relativeren…
ReagerenRonny5 september 2017 om 18:39Dag Tandor,
Mijn dank voor de ondersteuning en vandaag het goede nieuws gekregen….Negatief dus. Super 😉 Als ik het goed begrepen heb mag je na een pep kuur drie maanden in acht nemen om te testen en om zeker te zijn van de uitkomst. Uitslag moet ik wel verder laten onderzoeken maar heeft dus niets met HIV te maken, verkoudheid was zoals je al melde geen signaal gezien het niesten en de loopneus…Al bij al goed nieuws en ja het risico was een gescheurd condoom met een Transgender prostituee…En daarom de pep kuur ook al leek mij de dame in kwestie wel zeer correct en op en top hygiëne maar gezien haar beroep alsook afkomst een groter risico dan normaal….Nogmaals mijn dank. Grt
ReagerenJohn (moderator)
5 september 2017 om 19:19😉
Reageren