- Anoniem21 september 2017 om 23:13
Beste tandor en kep. Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie wat vragen kunnen beantwoorden.
Ik heb een hele erge fobie voor hiv gekregen. Ik zit nu te wachten tot ik kan gaan testen en ik word helemaal gek. Op het forum heb ik verschillende dingen gelezen en ik heb wat vragen wat mij misschien duidelijkheid kan geven.
Als eerste heb ik een bericht gelezen van Kep waarin stond dat de meeste mensen niet na 1x onbeschermde seks besmet worden, hoe kan dit en in hoeverre is dit ook echt waar? Ten tweede vroeg ik me af hoeveel heteroseksuele in Nederland nou echt besmet zijn. Is het echt zo dat je altijd een groot risico loopt, of is er wel een risico maar is het relatief klein?
Ook heb ik nu zelf zo erg last als ik met iemand zoen of iets dat ik opeens bang ben dat er ergens bloed was en dan zit ik 6 weken in de stress om me te laten testen. Vandaar ook al deze vragen want er is op internet relatief weinig te vinden. Ik heb vernomen dat jullie beiden gewerkt hebben op een soa poli dus ik hoopte op wat uitleg over hoe groot de risico’s nou echt zijn ( onder jongeren vooral want dat is mijn categorie). Ik las ook van Kep dat het namelijk niet heel gemakkelijk is om ook daadwerkelijk besmet te raken. Ik las ook dat anale seks het grootste risico is, en hoe zit dit met vaginale seks? Is die kans kleiner? En als.iemand echt besmet zou zijn hoe groot is de kans dat jij het dan daadwerkelijk ook oploopt? En hoe zit het met orale seks?
Sorry voor al deze vragen maar er is zoveel onduidelijkheid en ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
22 september 2017 om 00:24In plaats van je hier mee bezig te houden en dan allemaal antwoorden te krijgen die toch geen zekerheid geven, doe je er verstandiger aan om je te laten testen. Je hebt al een topic lopen vanaf 15 september. Toen was het al 6 weken geleden dat je onbeschermd contact hebt gehad. Vanaf 6 weken (eigenlijk al vanaf 4 weken) kun je een betrouwbare test laten doen. Je koos er zelf voor om te wachten tot 8 weken. Dus je veroorzaakt zo zelf extra stress. Er is geen enkel geval bekend, met gebruik van de nieuwe testen, waarbij een negatieve uitslag nog veranderde in positief. Die je zelf nou een plezier, stop met nodeloos zoeken waar je toch niet wijzer van wordt, en laat je testen.
Ik kan alle vragen wel beantwoorden, maar het eindresultaat zal zijn, dat onveilige seks altijd een risico is. Of dat nou groot of klein maakt daarbij eigenlijk geen verschil. Er is een risico.
Reagerenkep22 september 2017 om 07:35Zoals Tandor aangeeft. Maak jezelf niet gekker. Je hebt de antwoorden gelezen, dus is het tijd om te testen en geloof je uitslag na 6 weken. (4 weken weken is ook voldoende, maar gezien je zoektochten is 6 weken beter) in de tussentijd, maak je niet teveel zorgen.
Reageren