Zoeken Vraag het forum

kans op herpes bij beffen zonder zichtbare tekenen?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • goody

Ik heb sinds kort een nieuwe vriendin, we hebben enkel veilig seks gehad (condoom) , maar ik heb haar wel keer gebeft.
    Ze heeft me nu vertelt dat ze type 2 herpes heeft en dit nog niet durfde te zeggen.
    ze zegt me dat ze in 2 jaar , nog maar 2 aanvallen hiervan heeft gehad. Natuurlijk word er nu niet meer gebeft en ben wel wat op men ziel getrapt dat ze dit niet eerder zei..

maar men vraag nu :

is de kans groot dat ik nu besmet ben met koortslip of herpes aan men mond? ookal had ze toen geen blaasjes of plekjes. of is deze kans klein. en kan ik eventueel besmet zijn ook al krijg ik geen aanval of uiterlijke tekens hiervan.

11 reacties
    Reageren

Hoe ontstaat het?

Het virus zit vooral in de blaasjes en wordt door onbeschermd seksueel contact overgedragen op de penis, de vagina, de anus, en de lippen. Het virus kan ook met de hand of vingers worden overgedragen. Als iemand een penis of vagina aanraakt waar het virus op zit en vervolgens in zijn of haar oog wrijft, kan het virus ook een oogontsteking geven. De kans op besmetting is het grootst wanneer er (open) blaasjes aanwezig zijn. Besmetting is ook mogelijk als er geen blaasjes zichtbaar zijn.

Lees verder/Bron:
    http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU12f.htm

Reageren
    Gus

Tja, wat moet ik toevoegen aan de tekst hierboven?
    Het herpes virus type -1 en type -2 zijn gelijk, met dat verschil dat het type 1 zich nestelt in je (lymphe)klieren bij je gezicht en het type 2 zich nestelt bij de klieren in je lies.
    Maar goed geen paniek !
    Het herpes virus kan alleen overgedragen worden wanneer het virus zich openbaart, dat wil zeggen “naar buiten komt” door blaasjes (op de mond of bij schaamlippen) en dat merk je als drager toch wel goed.
    Dan is het even niet meer zoenen, seks hebben, of beffen.
    Ik heb al meer dan 15 jaar relaties gehad met meisjes die herpes hebben, danwel type 1 en 2.
    En ik ben nog nooit geinfecteerd geworden, dus het valt mee.
    Groetjes, Gus

Reageren
    goody

Dankje gus,
    Dat is tenminste meer de uitleg die ik wil horen.
    Want die andere vind ik vaag.. Ik wilde gewoon weten of ik inderdaad kon besmet zijn al wanneer zij geen blaasjes geeft. En ook hoe groot de kans is dat ik het krijg ookal heb ik veilige seks. Want ik ben nog niet lang met haar samen, en is een toffe meid maar je weet maar nooit he.. Klinkt misschien egoïstisch maar ik wil niet dat ik dan een relatie begin die op de klippen loopt en ik er nog eens soa boven op heb en dan in zelfde situatie terecht kom… Als de kans groot zou zijn dat ik het ook krijg, nja dan moet ik kunnen uitmaken of het het waard is… Wat heel moeilijk is als je nog maar 1 maand samen bent (ken ze wel al 2 jaar )

Reageren
    Anoniem

Ik wil je niet uit je droom helpen, maar ik heb waarschijnlijk herpes gekregen doordat een jongen die ooit een koortslip heeft gehad, me gebeft heeft. Dus ehm, ja, laat je maar gewoon testen enzo. En je kan het virus ook overbrengen als je geen (open) blaasjes hebt. De kans is minder groot, maar groot genoeg (ik ben het perfecte voorbeeld helaas…)

Reageren
    Anoniem

Oeps, ik zie nu pas dat het 2 jaar terug is ipv gister haha! Alles goed gekomen? 🙂

Reageren
    Anoniem

Hi Anoniempje,

Ik heb ook sinds twee weken herpes, helaas.

Ik denk dat we ongeveer in hetzelfde schuitje zitten.. Graag zou ik er met een lotgenoot over praten. Hopelijk kan ik het dan enigszins leren accepteren.

[quote][email protected][/quote]

Reageren
    Anoniem

Lijkt me fijn om er met iemand over te praten die het ook heeft..

Reageren
    Anoniem

Ik heb ook behoefte om erover te praten. Ik heb al veel gegoogled maar kan ook geen lotgenotengroep vinden.

Reageren
    Anoniem

Dit is niet waar! Type 1 en 2 is anders. beide kunnen wel onder en boven de gordel voorkomen d.m.v. orale bevrediging.
    Type 1 is koortslip variant, Type 2 SOA. Beide uiten zich hetzelfde maar type 1 is vaak minder agressief (minder kans op vaker herhaaldelijk terug komen van het virus)

Groetjes
    Van Iemand die (bij gyn onderzocht type 1 zowel boven als onder de gordel heeft)
    Ik heb dus geen type 2.
    Gekregen door orale seks met iemand die drager is van het koortslip virus.

Reageren
    Anoniem

Daarnaast wou ik ook nog even kwijt.

Hij heeft vroeger koortslip gehad, had het nu niet.
    Hij had ook geen last op het moment dat hij mij zoende en befte.
    Wel was het mooi zonnig weer (net een week) en hij heeft veel in de zon gelegen toen. Dit kan het virus doen ontwaken zonder dat hij daar zelf last van heeft.
    Hij had/heeft immers al antistoffen.
    Ik was nog nooit met het virus in aanraking geweest dus geen antistoffen en was binnen 3 dagen ziek, heeel erg ziek, zelf in het ziekenhuis gelegen. Ik had boven en onder uitbraak. Onder nog het minste.
    Omdat ik het niet wist (nog nooit koortslip gehad) heb ik dus wel gepulkt (stom).
    Hierdoor meerdere plekken gekregen: Ik had keelonsteking, tandvleesonsteking, mijn wang en tong waren ontstoken, plek boven mijn oog, op voorhoofd, tussen mijn hoofdhaar, bij het oor, in mijn nek en in de oksel.
    Vaginaal heb ik ,gelukkig, niet zoveel klachten gehad als ik andere hoor. Daar ook maar een paar kleine plekjes, drie naast elkaar op schaamlip en een paar bij ingang van vagina.

P.s. ik ben boven de veertig en heb het nu voor het eerst.
    Mijn nieuwe vriend reageerde erg geschokt, hij wist het echt niet, maar ontkent ook niet. Heb dus veel steun aan hem.
    Ik moet er nu mijn hele leve mee lopen, helaas dikke vette pech.
    Groet,

Reageren
    ja nouja

ik heb het ook nu sindts een paar maanden. had echt zeer milde tot nauwelijks klachten bij mijn vagina. kon gelukkig nog fietsen naar school. tja de jeuk en af en toe die random momentjes van gekke pijntjes zijn vervelend maar zeker mee te leven voorderest.

lijkt op een schimmelinfectie, net zo jeukerig en beetje pijnlijk, en komt vaker nog terug dan herpes type 1 (type 1 is duidelijk milder en komt veeel minder vaak terug) bij me edele deel.

dus voor alle meiden die bang zijn om het te krijgen, valt mee. ja eerste keer is wel ff kut maar na 1 a 2 weekjes zijn de meeste mensen weer de oude.

alle mensen die ik heb gedate hadden het dus er is gewoon geen ontkomen aan. je komt er meestal ook pas achter als er intimiteit komt. tis niet zo dat je bij de 1e date vraagt: oh by the way, heb je koortslip? xD

de meeste zeggen dan: ja vroeger maar nu nie meer. (dan ben je alsnog besmettelijk schat….)

dus denk er gwn even over na voordat je met de 1e beste guy/girl naar bed gaat of orale truucjes uit gaat voeren. aan sex zitten consequenties. als je liever wilt focussen op studie en dergelijke, hou je zaakje dan nog even in je broek en kies voor jezelf.

voel je niet raar of vies we hebben het waarschijnlijk allemaal…. en de meeste weten het nieteens.

groetjesss,

meisje met 2 koortslippen (letterlijk bove en onder lmao)

Reageren
Reageer op: kans op herpes bij beffen zonder zichtbare tekenen?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.