- Veertje11 juni 2025 om 23:17
Als je een eerste uitbraak van herpes genitalis hebt betekent dit dan dat je recentelijk besmet bent geraakt of kan het virus dan al langere tijd in je lijf zitten en zich dan nu plotseling uiten?
Ikzelf heb de lipvariant en wij zijn altijd heel voorzichtig. Zoenen en vrijen niet als ik een koortslip heb. Soms komt het wel voor dat mijn partner me een kus op de mond geeft zonder dat hij erbij stil gestaan heeft.
Nu heb ik al heel lang geen koortslip gehad en we hebben al een vrij lange periode geen seksueel contact gehad omdat ik niet zoveel zin heb.
Toch heeft hij nu iets op zijn penis waarvan de huisarts zei dat het op herpes leek. Er is een swab genomen dus over een paar dagen weten we meer.
Hij geeft aan echt geen ander seksueel contact te hebben maar ik vind het heel raar dat hij dit nu heeft terwijl we ten tijde van een koortslip de handjes boven de dekens houden én het al zo lang geleden is dat er seksueel contact was.1 reactieReagerenAnoniem12 juni 2025 om 07:42Een uitbraak kan van een hele oude infectie zijn. Na infectie nestelt het virus zich in de zenuwknopen. Je kan er maanden of jaren geen last van hebben, en dan ineens een uitbraak krijgen. Triggers zijn zonlicht, stress, ongezond leven.
Met herpes is het zo dat je eigenlijk niet moet proberen te achterhalen waar het vandaan komt. Het virus is zo ontzettend besmettelijk dat het al gemakkelijk via koortslip, handen, washandje, handdoek, naar elders op je lichaam kan gaan.Trek dus geen conclusie dat iemand iets met een ander gedaan zou hebben. Probeer er niet teveel mee bezig te zijn want je achterhaalt nooit wanneer en waar het virus vandaan gekomen is.
Reageren