Kans op overdracht groot?

Een jaar geleden herpes genitalis gekregen. M’n partner toen heeft dit nooit gemerkt, zijn voormalige vriendin ook niet.

Nu heb ik al in dit jaar veel vaker gemeenschap gehad, wel veilig natuurlijk, de kans op overdracht is niet 0, maar wel erg klein als er geen klachten zijn en overdracht van vrouw op mannen nog lager is dan andersom.

Aangezien dit virus zoveel voorkomt en veel mensen met herpes in het aanraking zijn gekomen is dit ook niet heel onwaarschijnlijk dat iemand het nog niet heeft gehad, ook al wil je het natuurlijk wel voorkomen en gewoon op safe spelen.

Nu zie ik al een tijdje een man, we hebben veilig seks, en het is geen vaste relatie waarin het niet nodig is om dit te vertellen en wat ook nog geen optie is...

nu wil hij al een paar keer orale seks geven, maar ik zeg de hele tijd dat ik dit niet wil, omdat ik toch bang ben om het over te dragen. Het voorstellen van een lapje of geknipt condoom is geen optie...

mensen die ooit een koortslip hebben gehad vertellen het ook niet aan een (bed)partner/zoenpartner als zij orale seks gaan geven, terwijl die kans ook niet 0 is. Ik vraag mij heel erg af of er een grote kans is op overdracht op hem als ik geen symptomen heb.. (Natuurlijk wil ik het nog steeds wel voorkomen als hij nog niet in aanraking is geweest met dit virus, wat veel mensen simpelweg niet weten, omdat het overgrote deel van de mensen het niet merken)

Reactie

Bij een koortslip (HSV I) is de kans veel kleiner dan bij herpes genitalis (HSV II). Maar de kans op overdracht is inderdaad erg klein als er geen symptomen zijn .

"Aangezien dit virus zoveel voorkomt en veel mensen met herpes in het aanraking zijn gekomen is dit ook niet heel onwaarschijnlijk dat iemand het nog niet heeft gehad" Deze stelling klopt niet voor herpes genitalis.

Reactie
Reageer op: Kans op overdracht groot?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief