- Anrie11 juli 2025 om 14:18
Ik heb een enorme angst voor besmetting met Hepatitus B. Hoe lang is opgedroogd bloed buiten het lichaam besmettelijk? Lees daar verschillende verhalen over. En krijg je het doordat er bijvoorbeeld een beetje bloed van iemand aan een handdoek zit en je dan je handen daar mee afdroogd en dat zo tegen je eczeem aan komt?
13 reactiesReagerenJohn (moderator)
11 juli 2025 om 15:39Op de manieren die jij beschrijft krijg je geen Hep B.
Hepatitis B is een besmettelijke leverontsteking die wordt veroorzaakt door het hepatitis B-virus. Je kunt besmet raken op verschillende manieren, vooral via contact met bloed of andere lichaamsvloeistoffen van een geïnfecteerde persoon. Hier zijn de belangrijkste besmettingsroutes:
Manieren van overdracht
– **Onveilig seksueel contact**: Het virus zit in sperma, vaginaal vocht en voorvocht. Bij onbeschermde seks kan het virus via kleine wondjes of slijmvliezen worden overgedragen.
– **Bloedcontact**: Zelfs een kleine hoeveelheid besmet bloed in een wondje ( bloedend wondje) is genoeg om geïnfecteerd te raken. Denk aan:
– Delen van naalden (bijvoorbeeld bij drugsgebruik)
– Prikaccidenten in de zorg
– Tatoeages of piercings met niet-steriele materialen
– Delen van scheermesjes of tandenborstels
– **Van moeder op kind**: Tijdens de bevalling kan het virus worden overgedragen van een geïnfecteerde moeder op haar baby.Geen besmettingsgevaar bij
– Handen geven, knuffelen of uit hetzelfde kopje drinken
– Samen gebruik van wc, badkamer of bestekPreventie
Reageren
– **Vaccinatie** is zeer effectief en wordt in Nederland standaard aangeboden aan kinderen via het Rijksvaccinatieprogramma.
– Veilig vrijen (gebruik van condooms)
– Hygiënisch werken in zorgsituatiesAnrie11 juli 2025 om 17:25Bedankt, hoe lang is het virus in opgedroogd bloed nog besmettelijk?
ReagerenAnoniem11 juli 2025 om 17:36Veel langer dan andere virussen, die meestal snel dood gaan. Hepatitis B kan wel tot een week blijven leven, ook al is het bloed opgedroogd.
Maar als je hier angst voor hebt, dan zou je beter dáár iets aan doen, want dit soort angst gaat echt richting een stoornis.
ReagerenAnrie12 juli 2025 om 11:20Als het tot een week is gaat het nog wel, maar er zijn ook websites die zeggen minstens een week. Stoornis die heb ik, helaas gediagnosticeerd met OCD. Maarja wat kun je als helpende gedachten hebben dat je toch besmet kan raken?
ReagerenJohn (moderator)
12 juli 2025 om 13:00Je zou dan zelf toch echt een bloedende wond moeten hebben. Een open wond dus. Bij eczeem is dat toch doorgaans niet aan de orde
ReagerenAnrie12 juli 2025 om 15:45Door het vele krabben bloed mijn eczeem altijd wel. Kan het dan toch via een handdoek zoals ik eerder omschreef?
ReagerenAnoniem12 juli 2025 om 17:36Nee.
ReagerenAnoniem12 juli 2025 om 17:43Je vroeg nog om een helpende gedachte.
Ik zou in dit geval mezelf realiseren dat de kans om door een neerstortend vliegtuig te worden geraakt groter is dan besmet te worden met hep B via opgedroogd bloed. Ten eerste omdat het vloed al met hep B besmet moet zijn, wat bijna nooit het geval is. Daarna moet je het nog aanraken, en dat doe je ook niet zomaar. Tot slot moet in jouw geval een open wond zijn, en die heb je niet. Eczeem is geen open wond, ook niet als het eraan hebt gekrabt.
Reageren
De kans is dus zo goed als 0,0000…..Anrie12 juli 2025 om 18:27Bedankt voor het meedenken!
ReagerenAnoniem12 juli 2025 om 18:33OCD is erg vervelend, ik weet er (bijna) alles van…
Probeer patronen te herkennen, en roep jezelf soms tot de orde: “ho, tot hier en niet verder”. Laat de dwanggedachten niet groeien. Een gedachte is maar een gedachte. Niet de werkelijkheid en ook niet jouw gevoel.
ReagerenAnrie14 juli 2025 om 00:06Bedankt voor je berichtje. Het moeilijke is dat ik echt niet meer weet wat normaal is en wat niet normaal. Doordat je op internet leest dat je ook via spullen hepatitus b, kan krijgen schuw ik alles wat rood is onder bloed. En ga ik daar ook uiterst voorzichtig mee om, want ja stel dat, de kans is klein maar hij is er. Ik ben vooral bang voor leverkanker.
ReagerenJohn (moderator)
14 juli 2025 om 15:29Misschien moet je dan eens over je ziekte angst met je huisarts praten en daar hulp voor zoeken
ReagerenAnoniem14 juli 2025 om 17:18Precies wat John aangeeft, vraag hulp voor deze dwanggedachten. Het is behandelbaar, en het maakt je leven echt een stuk aangenamer en leuker.
Reageren