- Zonder naam20 april 2026 om 21:14
Help!
In sept 2023 testte ik positief op chlamydia. Heb een antibioticakuur gehad en na 10 dagen testte ik negatief. Toen heb ik een spiraal laten plaatsen. Nu heb ik weer een positieve chlamydia test terwijl ik 1 vaste partner heb die de eerste keer negatief testte en ook nu test hij negatief.
Op internet staat wel dat je moet testen na minimaal 14 dagen en ik testte al na 10 dagen
Ik ben niet vreemdgegaan!
Hoe kan dit en wat kan een verklaring zijn? Ik ben echt in de war en snap er niks meer van. Wie kan mij meer vertellen.2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
21 april 2026 om 12:49Een van de verklaringen lijkt mij , die jij waarschijnlijk ook al gemaakt hebt, dat de test vals negatief heeft getest.
Vals negatieve testen komen bij vrouwen meer voor, en zijn ook afhankelijk van de soort test: een urine PCR of een vaginale swab (dat scheelt wel 10% in de betrouwbaarheid).De andere mogelijkheid is een vals positieve test , recent!
Reageren
Die kans is minder groot, maar kan ook optreden als je een andere (bacteriele) infectie hebt.
Dus: laat je nog eens testen en doe dat dan via een vaginale swab , en laat dan ook andere bacterieen mee testen.
Bedenk dat geen enkele meet-methode 100% meet!Mike25 april 2026 om 09:54Wat ook nog een verklaring kan zijn is dat hij wel positief is geweest maar zich al heeft laten behandelen bv. En pas ruim na behandeling de test heeft laten doen.
Hoe reageert hij op jouw positieve test? Want in principe zou hij moeten denken dat je bent vreemdgegaan, als die relaxed ermee omgaat kan teken zijn dat hij er wel van wist.
Reageren