- Henri2 september 2025 om 08:58
Hoelang houden bij chlamydia klachten aan zonder behandeling?
23 reactiesReageren
Peter (huisarts)
2 september 2025 om 13:02Dan praten we dus over klachten bij mannen (branderigheid bij plassen, afscheiding uit plasbuis, pijn en ontstekingen in balzak/ prostaat. Eventueel later ook oogontsteking en gewrichtsklachten). Let wel dat 50% van de mannen die geinfecteerd zijn met chlamydia GEEN klachten hebben! Bij mannen die sex hebben met mannen en bij vrouwen bestaat er ook de kans op rectale infecties met ontstekingen aan de endeldarm.
Reageren
Klachten krijg je vaak pas na 1 tot 3 weken. Dat kan een aantal weken last geven in de plasbuis. De infectie kan verder “opstijgen” naar bijbal en prostaat waarna chronische klachten kunnen ontstaan.Henri2 september 2025 om 13:49Wat is een aantal weken?
Heb namelijk testen gehad, negatief
Nu 3 weken branderig gevoel aan meatus uit einde plasbuis
Eerste week viel dit mee, 2e week brande het erg en nu lijkt het weer wat minder.
In de 2e week wel 1.5 dag zere lymfklier.
Daarna nog 2 dagen last van mijn rechter bijbal, wat met ibuprofen verzachte en nu geen last van.Bij huis arts geweest en die geeft aan dat de top waarschijnlijk geirriteerd is door dat tijdens de sex een haartje in de meatus heeft geprikt en dat sex onder de douche en aftrekken de boel schraal houd.
Heeft gevoeld en gaf aan dat de bijbal zeer waarschijnlijk een sperma cyste is die deels zelf zal oplossen als ik wat vaker klaar kom.Vandaar mijn vraag wat is een aantal weken?
ReagerenHenri2 september 2025 om 13:50( alleen branderig na het plassen)
Geen afscheidingTevens heb ik jaar terug een vasectomie gehad… Had gelezen dat dit voor verstopping kan zorgen….
Reageren
Peter (huisarts)
3 september 2025 om 13:38Zoals ik al zei: de infectie kan opstijgen en klachten in bijbal, prostaat geven. Als je behandeld bent en houdt klachten overweeg een andere behandeling.
Reageren
En nee, de klachten na vasectomie, ontstaan meestal aansluitend aan de ingreep en niet na een hele tijd..Henri3 september 2025 om 15:25Geen behandeling gehad en zoals ik aangaf negatief getest.
Reageren
Dus huisarts wil sowieso geen behandeling starten.
Peter (huisarts)
4 september 2025 om 16:59De “window-fase” na besmetting voor het betrouwbaar testen van chlamydia staat op 2-3 weken. Als je klachten blijft houden: overweeg een (urine) hertest , een uitstrijkje van de plasbuis of een “blinde” behandeling.
De diagnose urethritis is een andere als chlamydia.
Het Nederlands Huisartsengenootschap zegt hierover:
Reageren
“De NHG-Standaard Het soa-consult adviseert bij de anamnese te vragen: ‘Is er een pijnlijk, branderig, geïrriteerd gevoel bij het plassen of moet de patiënt duidelijk vaker plassen dan anders?’ Deze klachten kunnen wijzen op urethritis, veroorzaakt door een soa (meestal chlamydia, soms gonorroe, trichomonas, herpes of mycoplasma). De handelwijze is vervolgens: ‘Bij urethritisklachten met afscheiding: verricht een chlamydia- en gonorroetest (eerstestraalsurine). Bij urethritisklachten zonder afscheiding: verricht urineonderzoek (dipstick of sediment van eerstestraalsurine). Verricht vervolgens bij leukocyturie een chlamydia- en gonorroetest (eerstestraalsurine).’ Als op basis van anamnese en urineonderzoek de klinische diagnose urethritis is gesteld, adviseert de standaard om in afwachting van het aanvullend onderzoek op een soa alvast te starten met een behandeling gericht op een chlamydia-infectie.”Henri4 september 2025 om 17:22Na 3 weken getest, negatief.
Reageren
Pijn in en rondom ballen lijken wat weg te trekken.
Net op de meatus zit een heel klein irritatie plekje wat moeilijk heelt, maar merk dat met antischimmel zalf het wel wat verbeterd…toch schimmelonfectie of word chlamydia minder na een week of 4 a 5?
Peter (huisarts)
5 september 2025 om 11:59Het irritatieplekje lijkt mij klachten geven…(en dat dacht je eigen huisarts ook, begreep ik..). Geeft t tijd..
ReagerenHenri6 september 2025 om 09:53Oke, kan zo,n irritatie plekje 5 weken aanhouden?
Reageren
En kan deze de zelfde symptomen geven als een soa als chlamydia?Henri9 september 2025 om 11:12Ik hoop op reactie op mijn laatste vraag…
Afgelopen paar dagen last van mijn bijbal gehad, trok door naar lies en onderbuik. Ook gevoel van spierpijn in onderbuik.
Op moment nog raar gevoel in de lies en bijbal.
Reageren
Topje penis/meatus voelt rustig maar lijkt dat aan de andere kant van de meatus/ lipjes ook een plekje er bij is gekomen.
Smorgen en savonds smeer ik anti schimmel creme en overdag na het plassen maak ik het schoon met water en gebruik ik calendula van vsm op de plekjes.Henri10 september 2025 om 16:11Omdat je toch veel aan het zoeken bent en toch een oorzaak wil vinden van het probleem..
Kwam ik dit tegen…
Mogelijke oorzaken en symptomen van bekkenbodemproblemen
Te gespannen bekkenbodem:
Dit kan leiden tot pijn in de penis, het scrotum, het perineum (het gebied tussen scrotum en anus), en pijn tijdens of na een orgasme. Stress kan een veelvoorkomende oorzaak zijn van een overactieve bekkenbodem.Zou dit mijn klachten kunnen veroorzaken door overmatig aftrekken en stress?
ReagerenAnoniem10 september 2025 om 16:45Je hebt het antwoord zelf al gegeven: het zou kunnen.
Misschien een een keer niet overmatig trekken en wat doen aan stress?
ReagerenHenri10 september 2025 om 17:53Trek al enige tijd niet meer.
Reageren
Maar goed kan natuurlijk wel de boel onbewust gespannen houden…Anoniem10 september 2025 om 17:58Als je een test hebt gedaan die negatief is, dan heb je geen chlamydia.
Angst en spanning kan heel veel problemen geven. Wat kan helpen is korte ontspanningsoefeningen.
Reageren