Help… ik heb 14 mnd geleden onveilige sex gehad.
Heb nu klachten als pijn in onderbuik en pijn tijdens gemeenschap.
Kan ik nu nog chlamydia hebben, van ruim een jaar geleden? (Nu pas klachten ontwikkelen bedoel ik).
Ben super onzeker dus hoop dat iemand mij kan geruststellen!
Dat zou wel kunnen. Lees maar hier: https://www.soaaids.nl/nl/alle-soas/chlamydia
Je kan zonder klachten chlamydia hebben, en dan later toch klachten krijgen.
Een test is heel eenvoudig, je kan die aan de huisarts vragen of bij een anonieme kliniek zoals stadskliniek of onedayclinic.
Niet mee blijven rondlopen maar voor de zekerheid een test doen.
Ik lees veel over dat klachten binnen 3-4 weken beginnen?
Kan dat dan ook na 14 mnd nog?
In die link staat het antwoord: heel vaak merk je niks. Dus de eerste weken/maanden nergens last van.
Ja kan later wel klachten krijgen. Lees even rustig de tekst in die link. Staat daar allemaal toegelicht.
Maandag gewoon een afspraak maken om een test te doen.
@Anoniem bedankt voor je snelle reactie! Die site heb ik idd al helemaal doorgespit. 🙂
Een test is reeds vandaag gedaan, ivm klachten bij verwisselen Mirena. Ik heb hierbij inwendige echo gehad. Hierop heeft de gynaecoloog niks vreemd gezien. Mirena wordt op de POK verwijderd. Ivm pijnklachten, sinds proberen van verwisselen spiraal.
Ik heb al die tijd ook 0 klachten gehad en nu alleen buikpijn.
Dan zal je volgende week wel de uitslag krijgen neem ik aan.
Het kan ook wat anders zijn he?! Als de gynaecoloog erbij betrokken is, dan zou ik vertrouwen op zijn of haar expertise.
Ik krijg idd volgende week de uitslag. Alleen ik maak mij erg zorgen ivm mijn relatie. Vandaar dat ik op zoek was naar eventuele geruststellingen, zoals zo vaak over internet gesurft wordt. Maar helaas kon ik nergens zo 123 een antwoord vinden. Enkel dat meestal na 3-4 weken de klachten optreden.
Ik snap dat ik af moet wachten, maar ben gewoon een beetje bang. 🙂
Dat is niet erg waarschijnlijk maar daar kun je alleen maar achter komen door naar de huisarts te gaan en eventueel een test te laten doen
@John. Bedankt voor je reactie!
Niet erg waarschijnlijk omdat de meeste klachten doorgaans sneller optreden?
Dat klopt. Je zou de klachten eerder verwachten. Wel is het zo, dat er milde klachten kunnen zijn die niet meteen aan chlamydia gelinkt worden totdat er verdere infecties optreden en de klachten wel erger worden
En zouden ze dan in zo’n geval ook iets via een inwendige echo moeten kunnen zien?
Als er ontstekingen zouden zijn, dan wel. Maar in principe is een uitstrijkje of een bloedonderzoek voldoende om dat aan te tonen
En als ik nu, 14 mnd na dato, nog klachten krijg. Kun je wel verwachten dat er ontstekingen zijn en dit dus te zien moet zijn? Echo is nl gemaakt en daar is niks op te in in baarmoeder, eierstokken ed.
Of is de kans dan alsnog aanwezig dat dit alsnog een positieve uitslag geeft?
Daar kan ik zo helaas geen antwoord op geven