- Anoniem39319129 augustus 2017 om 11:03
Ik lees op internet zoveel verschillende dingen over de incubatietijd van chlamydia en gonorroe. Welke periode kun je nou het beste aanhouden waarin de eerste symptomen verschijnen voor deze SOA’s?
Ik lees op de ene website dat dit voor gonorroe 2-5 dagen is en anderen hebben het weer over 6 weken. Ook over chlamydia worden allerlei verschillende dingen gezegd.
Kortom: na hoeveel tijd geen symptomen te hebben kan ik geruster zijn?
1 reactieReagerenJohn (moderator)
29 augustus 2017 om 11:25De incubatieperiode voor gonorroe, duurt doorgaans 2 dagen tot 3 weken (meestal 8 dagen).
Na transmissie ontstaan bij mannen klinische symptomen van urogenitale gonorroe, bij 95% binnen 21 dagen. Bij de vrouw: bij 30-60% van de vrouwen met gonorroe treden nauwelijks of geen klachten op. Als er bij de vrouw klachten optreden, gaat het meestal om een toegenomen hoeveelheid vaginale afscheiding. Andere verschijnselen zijn tussentijds bloedverlies, pijn en branderigheid bij het plassen (dysurie). Complicaties bij de vrouw zijn bartholinitis en pelvic inflammatory disease (PID).
Voor chlamydia is het wat moeilijker. Als er klachten optreden is dat in de regel tussen 1-3 weken na de besmetting. Maar chlamydia kan ook zonder klachten verlopen. Een incubatietijd os voor chlamydia moeilijk vast te stellen.
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/chlamydia-trachomatis-en-lymfogranuloma-venereum
Reageren