- Anoniem19 februari 2026 om 17:06
Beste John, mijn laatste seksuele contact was 3 weken geleden ( onveilig) echter heb ik sinds 3 dagen last van afscheiding, elke 5 minuten een vlek in onderbroek, en alleen sochtends elke ochtend eenmalige echt groene pus, ik heb dit een jaar geleden eerder gehad toen ook alles negatief was, ggd test op chlamydia gonorroe, lgv, hiv, hepatitis, syfillis. Negatief, en vorig jaar was ik zelfs getest op trichomonas en mycoplasma. Heeft u misschien advies voor mij?
20 reactiesReagerenAnoniem19 februari 2026 om 18:00John is helaas al een tijdje geleden overleden.
Uit je verhaal maak ik op dat je niet recent getest bent. Dat moet je toch echt doen. Gonorroe en chlamydia. Die test kan je nu doen. Vraag een test-set bij de huisarts, verzamel ochtendurine (als je wakker wordt, direct de eerste “straal”).
Het tijdsverloop is zo typisch, dat vrijwel zeker sprake is van een soa.
Alles wat er een jaar geleden is gebeurd, is niet zo relevant.
ReagerenAnoniem19 februari 2026 om 22:44Rip John, ik heb het denk ik niet helemaal duidelijk omschreven, de test was gisteren bij de ggd. Alles was negatief. Ik vertelde over een ervaring van een jaar geleden dat ik ook dezelfde groene kleur had en toen ook 2x negatief was getest .
ReagerenAnoniem19 februari 2026 om 22:44Met de ochtendurine ook gedaan
ReagerenAnoniem19 februari 2026 om 22:59Dus meest recente test was gisteren vandaag uitslag, getest lgv, chlamydia, syfilis, gonorroe, hiv, hepatitis B
ReagerenAnoniem20 februari 2026 om 08:59Dan zou ik naar de huisarts gaan en vragen of van de pus een bacterie-kweek gemaakt kan worden.
Pus duidt echt op een bacterie. De standaard soa tests bekijken niet welke bacterie er aanwezig is, maar alleen of gonorroe of chlamydia aanwezig is. Het kan een andere bacterie zijn.
Overleg met de huisarts.
ReagerenAnoniem20 februari 2026 om 11:58Gaat dat van het eigen risico af? Op kweek dat moet via het streeklaboratorium toch? Of doet de huisarts dat zelf in de praktijk. Kan ik er vanuit gaan dat de infectie zichzelf weer opruimt na een tijdje?
ReagerenAnoniem20 februari 2026 om 12:15Alleen de pus is alleen sochtends duidelijk zichtbaar, komt er 1x uit zo uit en de rest van de dag is het vloeibaar doorzichtig, lastig op te vangen, of kan zoiets ook met urine
ReagerenAnoniem20 februari 2026 om 15:31Mijn advies is om naar de huisarts te gaan en hier e.e.a. te bespreken. Een consult bij de huisarts gaat niet ten laste van het eigen risico.
Als er daarna onderzoek moet worden verricht, dan gaat dat in het laboratorium. De huisarts doet dat niet zelf. Kosten daarvan zijn volgens mij wel ten laste van het eigen risico. Het gaat echter niet om veel geld. Dit is overigens de consequentie als je kiest voor onveilige seks.
Je kan er zeker niet vanuit gaan dat de infectie vanzelf verdwijnt, want het is niet duidelijk wat de veroorzaker van de infectie is.
ReagerenAnoniem26 februari 2026 om 14:29Helaas was het toch mycoplasma genitalium kut bacterie , ik had expliciet gevraagd of ze een antibiogram konden maken resistentiebepaling van azi en moxifloxacine, de assistent zei ja dat doen ze standaard in t lab.
Gisteren kwam mycoplasma en trichomonas als negatief, vandaag was mycoplasma ineens omgewisseld voor positief. En kreeg te horen van assistente dat er geen resistentiebepaling bijstond, banale kweek nog niet binnen, nu moet ze bellen, vermoeiend.
ReagerenAnoniem26 februari 2026 om 16:54Wat een naar bericht. Het is nu zaak om goed in contact te blijven met de behandelaar (arts). Deze zal een antibioticum voorschrijven. Gebruik deze precies zoals voorgeschreven en lees de bijsluiter goed wat wel en niet is toegestaan tijdens de behandel-duur.
ReagerenAnoniem vraag aan peter huisarts28 februari 2026 om 11:48Ik heb wel een vraag voor u @moderator Peter huisarts, ik had eerst blind doxy gekregen voor een week, na 3 dagen moest ik stoppen toen de uitslag positief kwam, en azitromycine slikken 2x 500mg eerste dag en dag 2/5 250mg, dit is de eerste keuze volgens rivm, alleen rivm heeft op zijn website in de bronnenlijst een verwijzing naar het amerikaans rivm het cdc en het australische, deze schrijven allebei als eerste keuze combibehandeling 1 week doxy voor gevolgd door 1 gram azi de eerste dag en de rest verspreid over 5 dagen 2,5gram in totaal. Ik vond het gek dat ik doxy moest stoppen van de huisarts, terwijl de pus al verdween na 2 dagen doxy. Dus de doxy doet iets, ik lees beiden 40% slagingspercentage met beiden middelen. Macrolideresistentie van mijn partner was niet bepalen gisteren in het lab, de test zelf 2 x mislukt. Ik zit eraan te denken de 9 pillen doxy die ik over heb nog op te maken ala de azi klaar is, ik dacht dat de regel was altijd de kuur afmaken. Wat is uw visie? Ik dacht dat NL rivm altijd de richtlijnen van het cdc opvolgde. Resistentie van azi is in de vs hetzelfde als hier
ReagerenAnoniem vraag aan peter huisarts28 februari 2026 om 11:50Ik overweeg de overgebleven doxy omdat dit wel de pussing afscheiding helemaal heeft laten verdwijnen in 2 dagen.
ReagerenAnoniem28 februari 2026 om 16:35Wat is nou je bedoeling?
De kennis en het advies van je behandelaar hier testen?
Waarom niet gewoon in gesprek blijven met de behandelaar?
Bespreek je ideeën met je behandelaar. Die kent het hele medische dossier, en niet slechts de enkele flarden die je hier gepost hebt.
ReagerenAnoniem28 februari 2026 om 16:40Ter info:
dat klachten (pus) snel verdwijnen na inname van een antibioticum is niet gek. Dat medicijn geeft een opdonder aan die bacterie waardoor het echt wel even verbetert. Trek echter niet direct de conclusie dat dát dús het juiste medicijn is. De huisarts heeft veel informatie en kennis om de juiste behandeling voor te schrijven. Als je twijfelt, vraag het na. Een arts vindt het vaak alleen maar fijn wanneer je met vragen komt en je twijfels uit. Niet om eigenwijs te doen (!) maar om te spiegelen wat juist is voor jou in deze case.
Reageren